A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Wat te doen tegen stress?

door Marina Cluysen, op 28 februari 2013, Stress
Wat te doen tegen stress

Je voelt je overspannen, hebt nood aan rust… je hebt zogenaamd last van stress. Maar wat is stress precies? Wat zijn de oorzaken, de gevolgen en vooral, bestaan er effectieve middeltjes of behandelingen tegen stress?

Wat is stress?

Stress – dat letterlijk druk betekent – is spanning die je voelt in je lichaam of in je hoofd. Je hartslag die toeneemt, je ademhaling die versnelt, spieren die zich aanspannen, zweethanden, misselijkheid, vaak naar het toilet moeten, buikpijn of hoofdpijn zijn fysieke stress symptomen, maar ook zenuwachtigheid, prikkelbaarheid, huilerigheid, verdriet en opwinding zijn veelvoorkomende kenmerken van stress.

Meestal onderscheidt men positieve van negatieve stress. Je kan positieve spanning voelen de dag voor je op vakantie vertrekt, voor een huwelijk, een sportprestatie of een belangrijke meeting op het werk. Deze vorm van stress hoort bij de uitdagingen van het leven. Positieve stress is van korte duur en het lichaam keert snel terug naar een toestand van rust. Als stress echter als een negatieve gebeurtenis wordt ervaren, spreken we van negatieve stress. Wanneer dit type stress lang aanhoudt, kan stress een gevaar vormen voor de gezondheid.

Oorzaken stress

Er bestaat een verband tussen omgevingstoestanden en stress. Uit onderzoek blijkt dat lawaai, slaapgebrek, bepaalde drugs, alcohol en hitte stressgevoeligheid verhogen. Een andere bekende stressfactor zijn emoties als angst, verdriet of woede. Het is dan ook veelvoorkomend dat mensen bij een relatiebreuk, verlies van een dierbare, verandering van werk of een verhuis meer stressklachten krijgen. Maar ook langdurige mentale inspanning en werkdruk kunnen stress uitlokken. Wetenschappers wijzen recent steeds vaker op kleine stresserende voorvalletjes die voor duidelijke gezondheidsproblemen of vermindering van het welzijn zorgen.

Je stress oorzaken niet zomaar toedichten aan uitwendige omstandigheden, of aan ‘de aard van het beestje’. Het is een complex samenspel van verschillende elementen. Stress wordt door individuen heel anders ervaren. Sommige mensen zijn stressgevoeliger dan anderen. Terwijl sommigen graag voor uitdagingen gesteld worden en houden van de bijhorende spanning, is dit voor anderen een bedreiging. En iemand die stressbestendig reageert in één situatie, hoeft dat niet per sé te zijn in andere situaties. Iemand die goed presteert mits een regelmatige blijk van waardering, kan zonder deze waardering vergaan van stress. Iemand die op het bedrijf autoriteit uitstraalt, kan thuis gespannen reageren bij kleine tegenvallers. Stress heeft veel gezichten, uitingen en verschillende gevolgen op lange termijn. Ontdek ook zeker onze online cursus over stress en hoe ermee om te gaan.

De gevolgen van stress

Er is al veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de oorzaken en gevolgen van stress. Voor wie alles ‘te veel’ is geworden en wie langdurig stress ervaart, kan last krijgen van ernstige stressstoornissen, zoals depressie, slapeloosheid, burn-out, angststoornissen. Als deze aandoeningen chronisch van aard zijn, hebben ze een nadelige invloed op je dagelijks leven. Als je last hebt van chronische stress, raden we je aan om een arts of professionele hulpverlener te raadplegen.

Hoe omgaan met stress? Vechten tegen stress

Wil je jouw weerbaarheid tegen de onvermijdelijke stress van het leven vergroten? Om iets aan je stress te doen, moet je eerst begrijpen waar je overspannenheid precies vandaan komt en je bewust worden van de manier waarop stress jou beïnvloedt.

Vervolgens kan je jezelf concentreren op stressmanagement. De rode draad in deze stress tips? Leren omgaan met onaangename situaties, oorzaken van stress onder controle houden, neen leren zeggen, ze maken allemaal deel uit van stressmanagement en iedereen kan deze dingen leren.

  • Probeer te leren van de fouten die je zijn overkomen in stressvolle situaties en richt je blik vervolgens op de voordelen die je kan winnen…
  • Praat over je stress met vrienden, familie of collega’s. Door frustraties te delen met mensen die je vertrouwt, kan je zorgen verlichten. Durf om hulp vragen hulp als je zelf niet weet hoe je met je stress moet omgaan.
  • De beste remedie lijkt rust te zijn. Mensen blijken minder stressklachten te vertonen als ze zich na een belasting of acute stress situatie gemakkelijk kunnen ontspannen. Maak dus tijd voor jezelf, voor je hobby’s, je vrienden en familie, voor sport… zo gaat de druk even van de ketel. Voor sommige mensen kan het ook helpen om een agenda bij te houden en hierin ‘lege uren’ te plannen waarin je jezelf mentaal- en fysiek kan ontspannen.
  • Stress en vermoeidheid gaan hand in hand. Probeer een vast ritme in te bouwen van slapengaan en opstaan en probeer 8 uur per nacht te slapen.
  • Wil je stress vermijden, dan zal een sommige activiteiten en handelingen moeten veranderen die negatieve stress veroorzaken.
  • Je kan niet alles doen, dus leer keuzes maken. Ook dat is een efficiënt middel tegen stress. Vermijd te veel dingen tegelijk doen, maar doe goed wat je doet.
  • Probeer je niet boos te maken, en laat je niet opwinden, maar probeer problemen rustig uit te praten en kom uit voor je mening.
  • Eten heeft een invloed op stress. Zeg neen tegen junk food en ga voor een gezond en regelmatig eetpatroon. Drink ook voldoende water (zo’n 1,5 liter per dag) en eet ’s avonds alleen iets lichts.
  • Stress verminderen doe je door voldoende te bewegen in de frisse buitenlucht. Probeer drie keer per week 20 minuten te sporten, maar leg de lag ook niet te hoog.
  • Plan af en toe leuke activiteiten in waar je naar uit kan kijken. Een doeltreffende manier om stress te managen is jezelf afvragen wat je gelukkig maakt. Wat is voor jou een bron van persoonlijke ontwikkeling en voldoening?
  • Verse planten en kruiden zoals passiebloem, citroenmelisse en valeriaan helpen jou te ontspannen op een gezonde manier. Deze plantencombinatie vind je bijvoorbeeld terug in A.Vogel Passiflora complex forte.

Tot slot kan je deze wijsheid maar beter in je oren knopen: “Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. Wel van te weinig ontspannen.”

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Eliane Beeckmans, 1375 dagen geleden

    Beste Marina,
    Dank je wel voor deze nuttige tips tegen stress.
    Groetjes,

  • Arno demeerlaere, 361 dagen geleden

    Hallo, heb eens een vraagje
    Ik zit vol van de stress ben nog maar 17 jaar. Bevoordeeld bij een mondeling examen heb ik echt veel te veel stress. Zo kan ik blokkeren dat ik begin te stotteren en graak dan niet meer uit mijn woorden. Dit heb ik al iets van een 4 jaar. Zou er mij iemand kunnen helpen of wat tips geven.

    • Marina , 360 dagen geleden

      Beste Arno. De dag van vandaag hebben heel veel mensen heel veel stress. De beste remedie is uitzoeken waar de stress vandaan komt en daar maatregelen tegen nemen zodat je minder snel gestresseerd geraakt. Kan je dat niet alleen, dan laat je je best begeleiden door een psycholoog. Als ondersteunend middel kan je Passiflora complex forte tablet nemen. Dit maakt rustig zonder de concentratie te verstoren en zonder gevaar op gewenning. Heel veilig dus en ideaal om tijdens de examens te gebruiken. Neem 1 tablet ‘s in een half uur voor je examen begint. Eventueel kan je namiddag nog 1 tablet nemen of ‘s avonds zodat je rustig kan slapen. Wie goed uitgerust is, kan nl ook beter tegen stress. Probeer ook gezond te eten: weinig suikerrijke voeding maar wel veel vers fruit, verse groenten, volkorenproducten en wat zuivel. Doe ook een kuur met Efamol omega forte (omega 3 supplement). Daarmee verbeter je de werking van je hersenen en versterk je je zenuwen (minder angst). Elke dag 2 capsules bij een maaltijd met fruit of groenten innemen met wat water. Lees voor de rest het artikel van deze blog nog eens grondig door en pas de tips toe. Veel beterschap!