A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

De boodschap in je ‘grote boodschap’ (deel 1)

door Marina Cluysen, op 16 februari 2016, Spijsvertering
Stoelgang

De meesten doen het dagelijks, sommigen slechts enkele malen per week en weer anderen meermaals per dag. Ik heb het over de grote boodschap. Je behoefte doen is zo natuurlijk dat je er amper bij stilstaat. En toch is het erg belangrijk om af en toe een blik in de toiletpot te werpen, alvorens je doorspoelt. Je stoelgang vertelt namelijk heel veel over je gezondheid.

Wanneer je een pasgeboren baby in huis hebt, wordt er vaak gesproken over stoelgang. Of toch over die van je kleintje. Want we beseffen maar al te goed dat de inhoud van de pamper meer boodschappen bevat dan alleen die ene grote.

stoelgang baby

Om één of andere reden neemt het belang voor de ontlasting af met het ouder worden van het kind. Eenmaal volwassen wordt er eigenlijk helemaal geen aandacht meer aan besteed. Het is uiteraard een taboe om over je ontlasting te praten en het is zeker geen interessant tafelonderwerp. Toch wil ik je vandaag graag meer vertellen over je ontlasting zodat je weet waarop je moet letten en wat je stoelgang je precies vertelt.

Het belang van een gezonde stoelgang

Je ogen zijn de spiegel van je ziel, je ontlasting is de spiegel van je gezondheid. Een gezonde stoelgang is erg belangrijk: wanneer er iets mis mee is, heb je minder energie, last van buikpijn of een opgeblazen gevoel, verstoppen of diarree, winderigheid, … . Daardoor zal je dan ook minder goed functioneren en je slecht voelen.
Gezonde stoelgang onderscheidt zich op enkele vlakken van ongezonde stoelgang. Hierbij enkele kenmerken van een gezonde ontlasting:

  • Je kan op regelmatige basis (bij voorkeur dagelijks) ontlasten
  • Het stinkt niet
  • Ontlasten verloopt moeiteloos
  • De ontlasting heeft een gladde s-vorm
  • In principe zou je achteraf je billen niet moeten afvegen, want bij gezonde stoelgang blijft er niets aan je billen kleven.
  • De kleur is medium tot lichtbruin
  • Je ontlasting in 2.5 tot 4.5 cm breed en kan wel 40 cm lang zijn.

Hieronder ga ik dieper in op enkele kenmerken, namelijk vorm, geur en kleur.

Vorm: Bristol stool chart

stoelgang-bristol stool chart

Hierboven zie je de ‘Bristol stool chart’ (in een versie door Darmgezondheid.nl). Je kan deze stoelgangschaal bekijken als een legende voor je stoelgang. In de schaal zijn 7 soorten stoelgang opgenomen. Niet alleen hebben ze elk hun eigen kenmerken, ze zeggen ook allemaal iets over je gezondheid.

Uitleg Bristol stoelgangschaal

Als je een blik werpt in de toiletpot wil je voornamelijk stoelgang van type 3 en 4 aantreffen (met nummer 4 voorop). Zij worden geklasseerd als ‘normaal’. Types 1 en 2 wijzen op constipatie. Types 5 tot 7 wijzen op diarree.

In de Bristoel stoelgangschaal wordt de vorm van je ontlasting besproken. Er zijn echter nog andere factoren die ook van belang zijn, zoals kleur en geur.

Deze factoren bespreek ik volgende keer. Houd de blog dus goed in de gaten want het tweede deel verschijnt binnenkort!

Stoelgang toilet

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • delft lieven, 297 dagen geleden

    ik neem iedere dag 4 eetlepels havervlokken en 2 eetlepels lijnzaad en dat is erg gezond voor de stoelgang

    • Marina Cluysen , 296 dagen geleden

      Hallo Lieven,

      Dat is inderdaad erg goed voor je stoelgang! Goed bezig :).

      Gezonde groeten,
      Marina

  • Monique, 296 dagen geleden

    Ik heb veel diaree het minste dat ik eet moet ik naar het toilet door mijn bestralingen,
    is er iets dat ik kan nemen ?Ik eet veel rijst dan is het wat beter.Immodium is dan ook goed voor een dag maar ik zou iets anders willen dat gezonder is Graag je mening en toch maar zoeken

    • Marina , 296 dagen geleden

      Beste Monique. Jammer dat je zo veel last hebt met je darmen door de bestralingen. Maar je kan verbetering bekomen door op deze dingen te letten: veel drinken, stoppende voeding en de juiste voedingssupplementen te nemen. Drink veel: water, thee of bouillon. Je kan ook elke dag een ORS zakje gebruiken. Dit poeder bevat suiker, zout en andere stofjes die rehydraterend werken en voorkomen dat je uitdroogt en verzwakt. Voor je voeding: neem tijdelijk geen voeding die de stoelgang bevordert zoals vezelrijke groenten en fruit, volkorenproducten, suikerrijke voeding, koffie… Vervang die door stoppende voeding zoals wit brood, witte deegwaren, witte rijst (en drink ook het rijstwater dat overblijft na het koken van de rijst), kip en kalkoen, harde kaas, niet rijpe bananen, donkere chocolade, hüttenkäse, cola zonder bruis, worteltjessoep,…. Neem elke dag een goed probioticum zoals bvb A.Vogel Aciforce om je darmflora in balans te brengen. Je kan ook elke dag een glas water met 1 à 2 soeplepels Molkosan erin opdrinken om je spijsvertering te ondersteunen. A.Vogel Tormentavena tabletjes werken goed tegen darmkrampen en maken de stoelgang dikker. We wensen je alvast veel beterschap en goede moed!

    • Marina , 296 dagen geleden

      Dag Monique, voor de thee: kies voor zwarte thee of kruidenthee zoals kamille, linden en venkelthee. Deze zijn heel goed voor je spijsvertering, werken krampwerend, kalmerend én hebben een stoppend effect. Zet de kruidenthee als volgt: kook water en giet in een mok, voeg het theezakje toe en dek de mok af. Laat 5 à 6 minuten trekken, verwijder het zakje en drink de thee met kleine slokjes op.

  • More in Spijsvertering
    Darmflora herstellen
    Opgeblazen buik? 5 tips om je darmflora te herstellen

    We hebben allemaal wel een keertje last van een opgeblazen gevoel. ’s Ochtends pas je nog perfect in je broek,...

    Close