A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

De boodschap in je ‘grote boodschap’ (deel 2)

door Marina Cluysen, op 23 februari 2016, Spijsvertering
Stoelgang

In deel 1 van dit artikel vertelde ik je al meer over je stoelgang en wat de vorm van je stoelgang je vertelt. Vandaag vertel ik je meer over de verschillende geuren en kleuren die je stoelgang kan hebben en wat dat dan wilt zeggen.

Zit er een geurtje aan?

Niet alleen de vorm, maar ook de geur van je stoelgang spreekt boekdelen. Toegegeven: naar rozenblaadjes zal het nooit ruiken. Maar in een ideale wereld valt de persoon die het toilet na jou gebruikt, niet omver van de stank. Gezonde stoelgang stinkt namelijk niet. Dit gaat overigens ook op voor de geur van je winden.

Zit er bij jou toch een reukje aan? Dan is het tijd om te ontdekken wat die geur jou duidelijk wilt maken.

Stoelgang geur

Deze twee geuren komen het meeste voor:

Rotte eieren
Geurt jouw stoelgang naar rotte eieren? Niet goed. Het duidt er namelijk op dat er iets misgaat met je eiwitstofwisseling. Door rottingsprocessen komen dan zwavelgassen vrij en die ruik je dus.
Bij een goede eiwitstofwisseling komen er aminozuren vrij. Deze worden vervolgens via het bloed naar je lever getransporteerd. Zo kan je lever nieuwe eiwitten vormen en afgeven aan je bloed. Je lichaam heeft die eiwitten nodig voor de opbouw van spierweefsel.
Daarnaast worden er hier ook bloedeiwitten gevormd die een belangrijke rol spelen bij de afweer van ziekteverwekkers.
Als je veel dierlijke eiwitten eet (bv. veel vlees) zal je hier sneller last van hebben. Het is dan een goed idee om meer plantaardige voeding op het menu te zetten.

Zurige geur
Ruikt je stoelgang eerder zurig? Dan is de kans groot dat je te veel koolhydraten eet. Je lichaam krijgt deze niet afgebroken waardoor de rest gaan rotten en ontbinden. Gevolg? Een slechte, zurige geur.

Kleur bekennen

Ook de kleur van je stoelgang zegt veel over je gezondheid. Hierbij de meest voorkomende kleuren en waar ze op wijzen.
Indien je merkt dat de kleur van je stoelgang afwijkt van wat als normaal beschouwd wordt, is het erg belangrijk om na te gaan of dit éénmalig het geval is of niet. Je stoelgang kan namelijk éénmalig verkleuren door bepaalde voedingswaren (zoals spinazie of rode bieten). Heb je echter niets gegeten dat de kleur kan verklaren of komt de verkleuring regelmatig voor? Dan is het belangrijk om hier iets aan te doen!

Bruine stoelgang
Een bruine kleur wijst op een normale ontlasting. Belangrijk is wel dat het hier moet gaan om een kleur bruin die niet te donker of te licht is.
Wit tot zéér lichtbruine stoelgang

Wanneer je ontlasting wit (grijzig) is of zéér lichtbruin, is dat een teken dat je een tekort hebt aan gal. Dit kan komen door te vette voeding of wanneer je last hebt van galstenen.

Groenige stoelgang
Bij een groenige ontlasting is net het omgekeerde aan de hand. In dit geval is er waarschijnlijk sprake van een te hoge concentratie gal in je darmen. Ook een maagdarminfectie, een aandoening aan de lever, alcoholgebruik of voedselintoleranties kunnen deze verkleuring veroorzaken.

Rode stoelgang
Een roodgekleurde stoelgang kan veroorzaakt worden door het eten van bijvoorbeeld rode bieten.

Stoelgang kleur

Het kan echter ook wijzen op aambeien, poliepen, anale fisuren of zelfs kanker. Raadpleeg zeker een dokter als je hier regelmatig last van hebt. Bloed in je ontlasting is niet oké!

Je kan overigens aan de ontlasting zien waar het probleem zich ongeveer situeert: donkerrode ontlasting wijst op oud bloed. Dat wilt zeggen dat het probleem zich voordoet aan het begin van je spijsverteringskanaal. Zitten er helrode strepen op je ontlasting? Dan is er sprake van een bloeding aan het einde van je darmen.

Gele ontlasting
Meestal wijst dit op de aanwezigheid van de parasiet giardia. Deze parasiet beschadigt je darmwand en veroorzaakt darmklachten en diarree. Er kan ook een probleem zijn met je galblaas, waarbij voedingsstoffen te snel door de galblaas gaan en deze zijn werk niet kan doen.

Zwarte ontlasting
Deze kleur wijst meestal op een teveel aan ijzer. Mensen die ijzerspuiten of –supplementen krijgen, merken vaak dat hun ontlasting ineens een pak donkerder is. Ook na een nachtje doorzakken kan je ontlasting zwart kleuren door een grote hoeveelheid alcohol.

Ook kan er een probleem zijn met de twaalfvingerige darm, de maag of zelfs met je slokdarm. Op één van die plaatsen kan er dan sprake zijn van een bloeding ten gevolge van een ontsteking of zweren.

Drijven of blijven

Ten laatste zijn er nog twee signalen die erop wijzen dat er iets misgaat met je ontlasting. Het gaat hier om ontlasting die blijft drijven of blijft plakken.

In beide gevallen is ‘vet’ de oorzaak. Een plakkende ontlasting (dus wanneer er regelmatig sprake is van ‘remsporen’ in de toiletpot) wordt meestal veroorzaakt door een slechte vetverwerking. De vitamines E, D en K worden dan niet goed opgenomen door je lichaam.

Blijft je ontlasting bovendrijven? Dan zit er te veel vet in de ontlasting zelf. Dit kan duiden op een probleem met de alvleesklier of galproductie.

Zo, dat waren de belangrijkste zaken. Draai jij je vanaf nu nog even om vooraleer je doorspoelt?

Bekijk ook deel 1: Wat je stoelgang je probeert te vertellen.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • scheldeman helga, 289 dagen geleden

    Mijn galblaas is zo’n tien jaar geleden verwijderd daar ik galstenen had,maar sedertien heb ik veel last van mijn darmen vooral winderigheid en tzijn ware stinkbommen zegt mijn man het is zeer vervelend ook is mijn stoelgang niet altijd zoals het moet , kan je mij advies geven hiervoor grtjs

    • Marina , 289 dagen geleden

      Beste Helga, doordat je geen gal meer hebt, moet je lever al het werk doen. Deze kan dus een goede ondersteuning gebruiken. Neem een product met de kruiden Boldo, artisjok en mariadistel. Deze stimuleren de lever en ondersteunen de levercellenaanmaak. In ons gamma is er Boldocynara forte tablet. Na de maaltijd neem je hiervan een dosis in. Ook kan je je ganse spijsvertering verbeteren door elke dag een paar keer een groot glas water te drinken met daarin 1 à 2 soeplepels Molkosan of Molkosan Fruit. Verder is het goed om je darmflora eens een flinke boost te geven met een goed probioticum zoals Aciforce zakjes. Elke dag 1 zakje in water oplossen en opdrinken op nuchtere maag. Dit 4 weken lang blijven doen. Je darmflora komt hiermee weer in balans. De winderigheid zal verdwijnen en je stoelgang zal verbeteren. Let ook wat op je voeding en eet minder vet, minder zoet en minder zout.Geef de voorkeur aan vezelrijke groenten en fruit, volkorenproducten en mager vlees. Af en toe wat vette vis is wel goed.

  • Celie, 267 dagen geleden

    Dit is de eerste maal dat ik een echte goeie uitleg kreeg over stoelgang , door ervaring heb ik geleerd mij altijd eens om te draaien voor ik doorspoel , sommigen vinden dat vies maar je kan er zoals je zegt ook uit leren , en het komt van jezelf , waarom zou het dan zo vies zijn ?

    • Marina Cluysen , 267 dagen geleden

      Hallo Celie,

      Voor dit soort reacties doen we het natuurlijk :). Heel fijn om te lezen dat je ons artikel zo goed vindt! En inderdaad: van je eigen stoelgang kan je veel leren. Een gezonde gewoonte dus om even om te draaien :)!

  • More in Spijsvertering
    Stoelgang
    De boodschap in je ‘grote boodschap’ (deel 1)

    De meesten doen het dagelijks, sommigen slechts enkele malen per week en weer anderen meermaals per dag. Ik heb het...

    Close