A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Wat groeit er in mijnen hof?

door Marina Cluysen, op 31 juli 2014, Tips van de herboriste
Health Food Platter

Super lekkere groentjes! Toch zeker in de zomer. Vind je ook niet dat sommige groenten in de zomer beter smaken dan anders? Je hebt het bij het rechte eind!

Seizoensgroenten zijn groenten die traditioneel in ons land groeien in dat specifieke seizoen. Ze worden in die maanden dus niet van het buitenland ingevlogen of geteeld in verwarmde serres. Nee, ze komen van Belgische bodem en dat proef je natuurlijk!

Seizoensgroenten zijn verser, goedkoper, lekkerder, gezonder én beter voor het milieu. Ze zitten boordevol zonne-energie, vitaminen, mineralen en vezels.  Seizoensproducten zijn wel afhankelijk van het weer, dus het kan soms gebeuren dat het seizoen wat later of vroeger op gang komt. Maar dat is toch net leuk?
Laat maar komen dus, die zomergroentjes! Recht uit je eigen tuin of gemakkelijk uit de supermarkt, je gezondheid vaart er wel bij.

De zomergroenten van juli en augustus

Juli
Kijk uit naar heerlijk verse doperwtjes, radijsjes, spinazie, witlof, artisjok, aubergine, broccoli, rode bietjes, snijboontjes

Augustus
Proef de nieuwe aardappelen, andijvie, bleekselderij, bloemkool, courgette, knolselderij, komkommer, spitskool, tomaten, uien, venkel, witte kool, wortelen.
Natuurlijk geldt dit alles ook voor zomerfruit. De typische fruitsoorten van bij ons zijn nu volop verkrijgbaar: aardbeien, kersen en perziken in juli en augustus en pruimen, appels, kweeperen en peren in het najaar.

Koken met zomergroenten

Met zomergroentjes kan je de heerlijkste gerechten maken. Wat dacht je van bloemkool in curry of  meloen met sla en kervel?
Bloemkool is vandaag de dag het hele jaar door te verkrijgen maar eigenlijk is het een zomergroente. De vroege Mechelse bloemkool is een delicatesse en heeft een heel fijne smaak die niet te vergelijken valt met de ingevoerde Franse en Spaanse bloemkolen die meer naar raap smaken door een hoger zwavelgehalte. Probeer het zelf maar eens uit: vanaf begin mei wordt de vroege Mechelse bloemkool aangevoerd op de veilingen. Bloemkool is caloriearm, bevat veel vitamines en mineralen en je kan er alle kanten mee uit: rauw, gekookt, gestoofd, met of zonder saus, in hutsepotjes, in smoothies…

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Tips van de herboriste
bosbessen
Tip van de herboriste: bosbessen

Om hun gezichtsscherpte en nachtzicht te verbeteren kregen Britse piloten bosbessenjam tijdens de wereldoorlogen. In 1960 konden Franse onderzoekers al...

Close