A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Tips voor een gezonde vakantie

door Marina Cluysen, op 25 juni 2015, Voeding
Gezonde vakantie

Op vakantie is het niet altijd gemakkelijk om op je lijn te letten. Je wil ten volle genieten van het mooie weer, een verfrissend ijsje, lekker eten en een zalige cocktail. Genieten mag, maar dan wel met mate. Terugkomen van een vakantie met enkele kilootjes meer, daar pas je toch liever voor? Daarom: enkele haalbare tips voor een gezonde vakantie.

Verwen jezelf, maar met mate

Start je dag met een lekker ontbijt. Ga bij het ontbijtbuffet op zoek naar volkoren- of meergranenproducten. Eet daarbij eens een gekookt eitje of neem wat plattekaas of honing als beleg. Let op met cornflakes, want ze bevatten vaak meer suiker dan je denkt. Kies in plaats daarvan voor een glaasje versgeperst fruitsap, en sluit af met een kommetje (magere) yoghurt en vers fruit.

Kies ’s middags voor een lichte lunch. Een slaatje of enkele volkorenboterhammen, licht belegd met magere charcuterie of kaas en wat kerstomaatjes of komkommer erbij, zijn ideale lunchgerechtjes voor al wie bewust en gezond wil eten op vakantie.

Ga je ’s avonds op restaurant? Kies dan ook hier voor een gezonde maaltijd, zoals een frisse salade met eventueel wat fetakaas, olijven of pesto als smaakmakers. Kook je liever zelf? Koop dan verse groenten in de supermarkt, op de plaatselijke markt of bij de groenteboer. Een avondmaal in buffetvorm op hotel vormt een grotere uitdaging. Onze tip? Bekijk eerst het volledige buffet, zodat je een zicht hebt op het aanbod. Beslis pas daarna wat je wil eten. Ga op zoek naar gezonde voeding en schep bescheiden hoeveelheden op. Start met soep, zodat je maag al wat gevuld is. Neem daarna groenten en vul aan met vlees of vis. Zin in een dessert? Fruitsla is natuurlijk de meest lijnvriendelijke optie, maar jezelf af en toe verwennen met een ijsje is niet verboden. Je bent ten slotte nog altijd op vakantie! Maar wees matig met chocoladesaus en slagroom. Je vult je ijsje beter nog aan met wat fruit of een coulis op basis van fruit en indien je de keuze hebt, kies je beter voor een waterijsje dan voor roomijs.

Bereid je goed voor

Zoek op voorhand op waar de dichtstbijzijnde supermarkt is en op welke dag de markt plaatsvindt. Leer daarnaast enkele woorden van de taal. Dat maakt het gemakkelijker wanneer je boodschappen doet. Bereid je ook voor bij uitstapjes. Neem een rugzak mee als je een stad bezoekt of zet een koeltas klaar voor op het strand. Zo kun je gezonde tussendoortjes meenemen: fruit, noten of groenten, zoals kerstomaatjes en radijsjes. Neem ook enkele flesjes water mee en vergeet de zonnecrème niet!

Voldoende beweging

De hele dag zonnebaden met een tijdschrift erbij is heerlijk ontspannend, maar je lichaam heeft ook wat beweging nodig. Ga ook eens de actieve toer op en trek baantjes in het zwembad of speel een balspelletje op het strand. Verken de buurt te voet of met de fiets. Of trek vaak de stad in en plan lekker veel actieve uitstapjes.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
A bowl of oatmeal with bananas and nuts and honey being drizzled over it
Gezond ontbijten met havermout? Havermout-recepten voor een goede start van de dag!

Nog niet zo lang geleden gruwelden de meeste mensen bij de gedachte aan (havermout)pap. Spontaan beelden ze zich een bord...

Close