A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Tips om menstruatie klachten te verlichten

door Marina Cluysen, op 6 juni 2013, Overgang
Tips om menstruatie klachten te verlichten

Tijdens of voor de menstruatie of maandstonden ondervindt ongeveer de helft van de vrouwen klachten. Die kwaaltjes kunnen zowel lichamelijk als geestelijk zijn. De ene vrouw is prikkelbaar, stemt soms somber of ondergaat stemmingswisselingen. De andere heeft last van gespannen en gevoelige borsten, en nog anderen krijgen een opgeblazen gevoel, migraine of buikpijn. Bestaan er natuurlijke hulpmiddelen bij dit premenstrueel syndroom?

Natuurlijke hulpmiddelen bij menstruatie klachten

Enkele natuurlijke hulpmiddeltjes bij menstruatie klachten zijn kamillethee of thee van citroenmelisse, duizendblad, marjolein, venkel of zilverschoon. Drink dagelijks 1 tot 2 kopjes tijdens de week voor de menstruatie. Verder doe je er goed aan om zoveel mogelijk het gebruik van koffie, cola, chocolade, zout, alcohol, tabak en suiker te beperken.

Voeding en menstruatie klachten

Je hoort regelmatig dat menstruatie klachten verband houden met een verkeerde voeding. Vooral dierlijke vetten worden als grote boosdoener bestempeld, omdat ze de productie van oestrogenen zouden stimuleren. Als oplossing wordt een vetarm, vegetarisch dieet aangereikt. Er bestaan echter nauwelijks ernstige wetenschappelijke studies die deze beweringen ondersteunen.

Ontspanning is heel belangrijk

Ook stress heeft een invloed op menstruatie klachten, dus vergeet niet te ontspannen! Enkele tips:

  • Vermijd stress en zorg dat je je geestelijk goed voelt.

  • Adem diep in en uit. Zo kan je je klachten als het ware ‘wegademen’.

  • Warmte verlicht menstruatie klachten. Een warm bad of een warmwaterkruik op je buik of je rug kunnen enorm deugd doen wanneer je last hebt van een opgeblazen gevoel in de onderbuik! Je kan bijvoorbeeld ook een ontspannend melisse-extract toevoegen aan het  badwater.

  • Probeer een half uurtje per dag in de buitenlucht te spenderen. De frisse lucht werkt ontspannend en zal je goed doen. Door buiten te sporten zal je dus meer energie krijgen, positiever ingesteld zijn en zullen contracties in de onderbuik verminderen. Maar vermijd te veel lichamelijke inspanningen.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Overgang
Een natuurlijke behandeling tegen de menopauze
Een natuurlijke behandeling tegen de menopauze

Met de menopauze gaan heel wat klachten gepaard en er bestaan tal van behandelingen om deze kwaaltjes te verlichten. Een...

Close