A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Tips om examenstress te verminderen

door Marina Cluysen, op 16 mei 2013, Stress
Tips om examenstress te verminderen

Een gezonde dosis stress tijdens de examens zorgt ervoor dat je op scherp staat en optimaal kan presteren. Maar trop is te veel  en te veel spanning kan tegenwerken. Je lichaam kan niet meer tot rust komen, je voelt je onrustig en onzeker. Deze tips kunnen je helpen om ontspannen de examentijd door te komen…

Wat doet stress met mij?

Iedereen reageert anders op stress, maar dit zijn veelvoorkomende stressklachten die je niet mag negeren:

  • Lichamelijke klachten als hoofdpijn, slecht slapen, lusteloosheid, vermoeidheid, maag- en darmstoornissen, zenuwtrekjes, enz.

  • Emotionele klachten als snel geïrriteerd zijn, snel huilen, vlug emotioneel reageren, sombere gedachten, zelden lachen, enz.

  • Verstandelijke klachten als black-out, verstrooidheid, snel vergeten, concentratieproblemen, piekeren, enz.

  • Gedragsveranderingen als meer of minder eten, meer alcohol gebruiken, meer medicatie nemen, meer roken, geen energie hebben, niet kunnen ontspannen, enz.

Enkele tips tegen examenstress

  • Voldoende slaap is hét geheim om de hele examenperiode door te komen. Ga dus op een redelijk uur naar bed.

  • Ontspanningsoefeningen of yoga kunnen heel rustgevend zijn, zeker voor het slapen gaan. Maar ook een regelmatige rustpauze tijdens het ‘blokken’ kan wonderen doen.

  • Wie studeert, krijgt honger. Zorg voor een stevig ontbijt en evenwichtige en gevarieerde maaltijden tijdens de dag. Kies voor voeding rijk aan vitamine B zoals kip, kalfsvlees, haring, tonijn, makreel, aardappelen, zilvervliesrijst, witte bonen, volkorenbrood, eieren, erwten, sojabonen, bloemkool, spruiten, biergist, bananen, pompelmoes en walnoten.

  • Veel zoetigheid, koffie, alcohol en sigaretten maken je niet helderder in je hoofd.

  • Maak af en toe tijd voor ontspanning: trek je loopschoenen aan, ga even een wandelingetje maken of doe aan relaxatie.

  • Zorg voor een lichte en rustige studeerplek.

  • Een goed gesprek met iemand waarbij je ook je emoties kan uiten vermindert de spanning. Praat over je stressklachten met je ouders, vrienden, studiegenoten, mentor of docent.

  • Krijg je een stressaanval, haal dan even een frisse neus of neem een douche, dat lucht op en maakt je weer rustig.

  • Wees niet te perfectionistisch en stel realistische eisen aan jezelf.

  • Zorg voor een goede en haalbare planning.

Natuurlijke kalmeermiddelen

Kalmerende middelen of slaapmiddelen zijn geen goede optie, want daar word je suf van. Maar je kan gerust een ondersteunend supplement nemen op basis van rustgevende kruiden. A.Vogel Passiflora complex forte is een 100% natuurlijk product dat passiebloem, citroenmelisse en valeriaan bevat, en dat zijn stuk voor stuk planten die bekend staan om hun ontspannende werking. Weg met die examenkoorts, vanaf nu blijf je kalm, alert en geconcentreerd!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Stress
Wat te doen tegen stress
Wat te doen tegen stress?

Je voelt je overspannen, hebt nood aan rust… je hebt zogenaamd last van stress. Maar wat is stress precies? Wat...

Close