A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Tijd om de barbecue boven te halen!

door Marina Cluysen, op 4 juni 2015, Voeding
Barbecue

De zomer is in het land en dus is het hoog tijd om je barbecue weer van onder het stof te halen. Gezond eten en barbecueën? Het kan! Ontdek onze tips en barbecuerecepten die je zeker eens moet proberen.

Breng je vlees en vis op smaak

Wil je het barbecueën gezond houden? Dan kies je het best voor mager vlees, zoals kipfilet, varkenshaasje, biefstuk of runderlapjes. Chipolata- of merguez-worstjes bevatten veel vet en zijn dus minder geschikt. Om het werkelijk een uitmuntende smaak te geven, kun je je vlees marineren. Dat neemt wat meer tijd in beslag, maar het is de moeite waard. Doe dit met een scheutje olie en kruiden, zoals Herbamare. Je kunt het vlees natuurlijk ook pas kruiden na het grillen. Voeg bijvoorbeeld wat rozemarijn of oregano toe aan je kip.

Ook vis maak je makkelijk en snel klaar op de barbecue. Probeer bijvoorbeeld dit recept met forel eens of leg een zalmfilet op de grill en werk af met verse dille en een snuifje zeezout.

Maak verschillende groenten klaar

Naast vlees en vis op de barbecue kun je ook groenten op de barbecue leggen. Geroosterde paprika, aubergine of courgette smaakt heerlijk bij een stukje gegrild vlees. Dompel je gegrilde groenten daarna even onder in een bouillon die je gemaakt hebt met Herbamare bouillonbasis. Een nóg intensere smaak en een mooie glans zijn het resultaat.

Naast gegrilde groenten geven rauwe groenten als komkommer, tomaat, geraspte wortelen of sla een frisse toets aan je barbecuegerechten. Een groene salade, of een zomerse pastasalade met verse tomaatjes en basilicum smaakt altijd. Dat geldt ook voor een aardappelsalade, maar maak er dan wel een gezonde versie van zonder mayonaise.

Bereid je eigen sausje

Vermijd mayonaise en ketchup, en kies liever voor een gezond sausje. Maak bijvoorbeeld je eigen saus. Een mengeling van yoghurt, dikke boerenyoghurt (en/of kwark), knoflook, fijngehakte verse munt, Herbamare zout en peper smaakt alvast lekker pittig en fris. Wil je eens afwisselen? Vervang de munt dan door geraspte komkommer, zodat je sausje lijkt op de Griekse tzatziki. Ook een dressing op basis van yoghurt, mosterd, een versnipperd uitje en Herbamare Aroma is een smakelijke en gezonde smaakmaker voor je groenten.

Serveer hierbij nog wat sneetjes volkorenbrood of stukjes bruin of meergranen stokbrood (geen wit stokbrood), en je bent er helemaal klaar voor!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Misleidende reclame voeding
Misleidende reclame over voeding: zo trap je niet in de val

Over het belang van gezond eten wordt de laatste tijd veel gesproken. Mensen grijpen dan ook steeds meer naar gezonde...

Close