A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Stress? Opgelet met cafeïne!

door Marina Cluysen, op 2 september 2014, Stress
iStock_000041951458Large

Onze drukke maatschappij eist dat mensen continu presteren. Cafeïne lijkt hét redmiddel. Maar zijn die dagelijkse cafeïneshots wel zo gezond? En welk effect heeft cafeïne op stress? Uit gewoonte grijp je snel naar een kopje koffie, een cola of energiedrank als je een oppepper nodig hebt. Logisch, want in deze drankjes zit behoorlijk wat cafeïne die je quasi dadelijk energie geeft en je weer op gang helpt.
MAAR… nadat de cafeïne is uitgewerkt, zit je weer te suffen. Dan maar weer wat koffie, cola of energiedrank naar binnen gieten.  Door te veel cafeïne kan je behoorlijk gestresseerd geraken. Het heeft ook een negatief effect op je nachtrust.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een stofje dat voorkomt in verschillende soorten voeding en drank. Het zit o.a. in koffie, thee, chocolade en energiedrank. Het heeft een opwekkend effect en verscherpt de concentratie. Het wordt wereldwijd in grote hoeveelheden verbruikt. Onze drukke maatschappij eist dat mensen continu presteren en cafeïne kan hen daarbij helpen.
Cafeïne? Niet zo onschuldig!
Maar er is een keerzijde. Cafeïne is vrij snel uitgewerkt. Dat maakt het verleidelijk om opnieuw naar een kop koffie te grijpen. Te veel cafeïne kan leiden tot stressgevoelens met symptomen als hartritmestoornissen, zenuwachtigheid, trillen, kortademigheid, een rood aangezicht en zelfs angstgevoelens en slecht slapen. Ook prikkelt cafeïne de blaas zodat je vaker moet plassen.
Sommige mensen krijgen na een paar kopjes per dag al problemen. Anderen kunnen veel meer koffie drinken en geen problemen ondervinden. Het verschilt van persoon tot persoon en het is niet geweten waarom de ene meer kan verdragen dan de andere.
Stop je met cafeïnerijke producten te gebruiken, dan kunnen ontwenningsverschijnselen ontstaan zoals felle hoofdpijn, depressie, concentratiestoornissen en vermoeidheid.

Werking cafeïne

Cafeïne verhoogt de bloedtoevoer naar de hersenen , breekt B-vitaminen af en stimuleert de stresshormonen. Je lijf komt in een toestand van hyperalertheid en aanhoudende stress. Je slaapt minder goed en voelt je moe.
Als je cafeïne binnenkrijgt, stijgt het niveau van de activerende neurotransmitters “dopamine” en “norepinefrine”. Norepinefrine is de wetenschappelijke naam voor adrenaline. Als je te vaak cafeïne gebruikt, zorgt dit voor spanningshoofdpijn en een overbelasting van de klieren die adrenaline produceren. Dit kan leiden tot een chronische stresstoestand.  Omgekeerd kan er ook door het stoppen met het drinken van cafeïne flinke hoofdpijn ontstaan.
Cafeïne verlaagt ook het gehalte van de neurotransmitter “adenosine”, een stofje dat je rustig en slaperig maakt. ’s Avonds cafeïne drinken onderdrukt de diepste fase van de slaap (fase IV, de REM-slaap). Deze fase is belangrijk voor het opladen van je immuunsysteem. Onderdrukking of verlies van deze slaapfase betekent sneller ziek worden, ‘s morgens niet uitgerust wakker worden,  prikkelbaar zijn en met concentratieproblemen kampen.  En een verminderde concentratie betekent ook een slechter kortetermijngeheugen.

Goed om te weten

In een kopje koffie van 25 cl zit 88-280 mg cafeïne
In hetzelfde kopje cafeïne vrije koffie zit nog altijd 1,3 -1,6 mg cafeïne
In een kopje zwarte thee zit 45-78 mg cafeïne
In een kopje groene thee zit 24-56 mg cafeïne
In een kopje warme chocolademelk 25 cl zit 16-56 mg cafeïne
In 30 g zwarte chocolade:  14 mg cafeïne
In 30 g melkchocolade:  6 mg cafeïne
In Coca cola, 33 cl: 30-45 mg cafeïne
Vergeet niet dat in elk product waarin koffie of chocolade verwerkt zit, ook nog een dosis cafeïne schuilt. Er wordt zelfs in sommige (schoonheids)gels en crèmes cafeïne verwerkt.
Volgens de Hoge Gezondheidsraad verbruikt 1 op 5 Belgen té veel cafeïne. Op zich kan 1 kopje koffie per dag weinig kwaad. Maar vanaf 250 mg cafeïne per dag (oftewel 2 à 3 kopjes) kan je al spreken van een overdosis.

Tips om cafeïneverbruik te verminderen

Cafeïne stimuleert het adrenaline-systeem in ons lichaam. Adrenaline is het hormoon dat ons vleugels geeft in moeilijke situaties. Het laat ons hart sneller kloppen en maakt ons klaar voor actie. Cafeïne doet onze spieren meer samentrekken waardoor spierspanningen ontstaan: het resultaat is hoofdpijn, rugpijn, schouderpijn, of zelfs overbelasting van onze pezen.
Om je cafeïneverbruik te verminderen kan je best langzaam je dagelijkse dosis verlagen. De eerste twee weken kan dit leiden tot ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, moeheid, depressieve gevoelens, een leeg gevoel vanbinnen, prikkelbaarheid, een dof gevoel in je hoofd, concentratiestoornissen, enz. Na de twee eerste weken zullen die symptomen flink verminderen. Door veel water te drinken en aan sport te doen, verloopt het ontwennen gemakkelijker. Sporten ontspant je en helpt gifstoffen afscheiden. Voor de meeste mensen is dag 4 en 5 de moeilijkste. Als je vreest op je werk niet goed te presteren door de ontwenningsverschijnselen, kan je best op een woensdag starten zodat je de ergste dagen rustig thuis kan uitzitten.
Als ondersteuning kan je ook Passiflora complex forte nemen. Dit maakt rustig zonder de concentratie te verstoren en het helpt je door de eerste zware ontwenningsdagen heen. Krijg je het toch zelf niet klaar en wil je graag van de cafeïne af, zoek dan hulp bij je arts.

Lekker alternatief

Vervang je kopje koffie, glas cola of blikje energiedrank eens door een groot glas fris water en/of een glas versgeperst vruchtensap! Water verfrist het organisme en vers vruchtensap met pulp brengt vezels en vitaminen aan. Gezond, caloriearm, verfrissend en opwekkend!

Bang om de smaak van een warm kopje koffie te missen? Denk dan eens aan een natuurlijk, cafeïnevrij alternatief zoals Bambu. Deze oploskoffie is gemaakt van natuurlijke ingrediënten zoals gemoute gerst, tarwe, Griekse eikels, Turkse vijgen en cichorei.  Er komt geen koffieboon aan te pas.  Kunstmatige toevoegingen zijn hier niet te vinden. Bambu is een bron van kalium, een mineraal dat goed is voor de cel-activiteit. Ook ’s avonds kan je nog gerust genieten van een tas Bambu. Het is cafeïnevrij dus je zal er niet minder goed door slapen.

Nog meer Bambu ideetjes

Bambu is ook lekker met hete melk, in een milkshake, dessert of cake. En waarom eens geen Bambuchino maken? Heerlijke, natuurlijke verwennerij voor een speciaal moment! Lekkere recepten met Bambu vind je hier:
Bambuchino
Bambu cupcake
Bambu tiramisu
Bambu koekjes

Nog meer inspiratie nodig? Bekijk dan ons Bambu receptenboekje.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Stress
Tips om stress te vermijden tijdens de feestdagen
Tips om stress te vermijden tijdens de feestdagen

De feestdagen staan voor de deur. Je moet nog een outfit kiezen en cadeautjes kopen voor de nichtjes en neefjes....

Close