A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Stress? Zo kan je ontspannen in 5 minuten!

door Marina Cluysen, op 21 april 2016, Stress
Ontspannen-stress

Stress is echt een groot probleem in onze huidige samenleving. In 2008 bleek reeds uit een onderzoek dat meer dan 40% van de werkende mensen in België regelmatig stress ervaart. Je kan je allicht voorstellen dat het er niet beter op is geworden in 2016. Integendeel. De komst van de smartphone heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat veel mensen het gevoel hebben dat ze altijd en overal bereikbaar moeten zijn. Daarnaast wordt het leven er gewoon ook steeds drukker op. Heb jij ook soms last van stress? Met deze ontspanningstips ben je in 5 minuten weer helemaal relaxed!

Dertig jaar geleden hadden we per week zo’n drie uur meer vrije tijd dan nu. Alle technologische vernieuwingen die ons het leven makkelijk moeten maken ten spijt. De combinatie werken, huishouden, gezin en sociaal leven is voor velen een constante evenwichtsoefening. Gevolg? Stress.
Op zich is niets mis mee, zolang de belasting maar in evenwicht is met wat het lichaam aankan. Als tegenwicht moet er bijvoorbeeld ook voldoende tijd zijn voor ontspanning.

Gevolgen van stress voor je lichaam

Er is een verschil tussen acute en chronische stress. Acute stress is van korte duur en gaat over wanneer je bijvoorbeeld een deadline gehaald hebt en de stressvolle situatie dus voorbij is. Chronische stress is daarentegen langdurige stress.

Bij acute stress, of stress van korte duur, zijn dit de meest voorkomende fysieke symptomen:

  • Je hart slaat sneller en je krijgt hartkloppingen
  • Je spieren spannen zich op.
  • Je bloeddruk stijgt.
  • Je ademt sneller en korter.
  • Je moet vaak naar het toilet.

Deze fysieke effecten helpen je lichaam om zichzelf te beschermen tegen gevaar. Je lichaam maakt adrenaline aan, je uithoudingsvermogen en reactiesnelheid stijgen en je wordt alerter. Deze symptomen van positieve stress ervaar je bijvoorbeeld vlak voordat je op een pretparkattractie stapt. Meestal zijn ze van korte duur, en daarom niet zo schadelijk voor je gezondheid.

Heb je daarentegen voortdurend last van stress? Dan spreken we van negatieve, chronische stress, waar je heel wat fysieke symptomen ervaart, zoals:

  • Pijn in de borstkas
  • Maag- en darmproblemen zoals diarree, constipatie en misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Een verzwakt immuunsysteem, met terugkerende verkoudheden en infecties tot gevolg

Als je de oorzaken van stress niet aanpakt, verergeren de symptomen en kunnen andere gezondheidsproblemen de kop opsteken, zoals een hoge bloeddruk of zelfs depressie.

Omgaan met stress

Goed omgaan met stress houdt vooral in dat je ervoor zorgt dat het niet de bovenhand krijgt. Met acute stress is namelijk niet zo heel veel mis (die zorgt er zelfs voor dat je beter gaat presteren). Het is echter belangrijk dat je geen last krijgt van chronische stress.

Ontspannen-stress-relaxen

Voldoende ontspanning inlassen is daarbij essentieel. Probeer een evenwicht te zoeken waarbij jij je goed voelt. Misschien heb jij er nood aan om dagelijks een half uurtje te gaan joggen? Of misschien heb je al voldoende met 1x per week een uurtje me-time? Kan allemaal. Zorg er gewoon voor dat je ruimte inlast in je agenda voor activiteiten waar je zelf energie uithaalt (in plaats van activiteiten die je energie kosten) zodat je batterijen weer opgeladen zijn en je weer om kan met de stress van alledag.

Anti-stresstips om snel te ontspannen

Voel je de stress opzetten en wordt het je allemaal even te veel? Deze doeltreffende anti-stresstips helpen je snel te ontspannen. Wat voor de één werkt, maakt voor de ander weinig verschil dus we geven je enkele opties om uit te kiezen.

Anti-stress tip 1: Adem in, adem uit, …
Door op je ademhaling te letten, kan je jezelf heel snel tot rust brengen. Probeer het maar eens. Voel je de stress opzetten? Adem tien keer na elkaar diep en langzaam in en uit. Je zal voelen dat je je meteen een stuk meer ontspannen voelt.

Anti-stress tip 2: Lachen, gieren, brullen!

Ontspannen-stress-lachen
Is het jou ook al eens opgevallen hoe ontspannen je je voelt na een heerlijke lachbui? Alle zorgen glijden letterlijk van je af. Het is dan ook de ideale manier om alles even helemaal los te laten en nergens aan te denken. Niet meteen een reden om te lachen? Zoek op het internet even wat grappige filmpjes op (katten of baby’s doen het altijd goed ;)) of denk eens terug aan een heel grappige situatie. De tranen zullen je weldra over de wangen lopen. Van het lachen weliswaar :)!

Anti-stress tip 3: Denk er eens over na.
Is deze situatie het echt waard om over te stressen? Is het echt zo belangrijk dat je huis vandaag nog gepoetst wordt én dat je boodschappen gaat doen na een uitgelopen werkdag? Waarschijnlijk niet. Probeer er dan ook niet mee in te zitten. Relativeer met andere woorden de situaties die je stress bezorgen. Je zal vaak merken dat ze het eigenlijk helemaal niet waard zijn om je zo in op te jagen.

Anti-stress tip 4: Schud je zorgen van je af!

Ontspannen-stress-dansen
Door te dansen :)! Zet je favoriete liedje op en laat je eens helemaal gaan. Die drie minuten dat je zingend en dansend door de woonkamer springt, zullen je echt goed doen. Achteraf voel je je gegarandeerd helemaal ontspannen. Enneuh… niemand houdt je tegen om ook je tweede-favoriete dansnummertje op te zetten ;)!

Anti-stress tip 5: Zoek de zon op.
Stress? Zet alles even aan de kant, neem een tijdschrift vast en trek je enkele minuten terug in de zon. Heerlijk even lezen met de zon op je snoet. De zon doet je goed omdat ze je een ontspannen gevoel geeft. Ook zorgt dit ervoor dat je beter slaapt ’s nachts: onder invloed van zonlicht maakt je lichaam melatonine aan waardoor je ’s avonds beter in slaap valt.

Anti-stress tip 6: Hulp uit de natuur.
Helpen bovenstaande tips onvoldoende om af te rekenen met stressgevoelens? Laat de natuur je een handje helpen. Passiflora complex forte is een 100% natuurlijk, extra krachtig middel dat helpt bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning. Passiflora forte geeft je een duwtje in de rug bij spannende situaties, bij examenvrees en telkens je niet goed bestand bent tegen geestelijke druk en inspanning. Het helpt snel, terwijl lichaam en geest wel fris en alert blijven.

Passiflora complex forte is getest én goedgekeurd door de redactie van Nina ;)!

Heb je zelf nog goede anti-stress tips? Laat ze hieronder zeker weten! Misschien help je er iemand mee.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Stress
Ontstressen
Snel ontstressen met deze 5 tips!

Stress is een populair onderwerp tegenwoordig. Meer en meer mensen hebben er dan ook last van. Op zich niet echt...

Close