A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Start je dag met een stevig en gezond ontbijt

door Marina Cluysen, op 21 april 2015, Voeding
Gezond ontbijt

We weten het allemaal: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Om je metabolisme te verhogen en je lichaam te laten weten dat je aan de dag begint, eet je het best iets binnen het uur nadat je bent opgestaan. Een gezond ontbijt geeft je de nodige energie om je dag positief en vol energie te starten. Maar hoe ziet zo’n gezond ontbijt eruit?

Waarom is een gezond ontbijt belangrijk?

Door je dag te beginnen met een stevig en gezond ontbijt, en dus niet alleen maar een kop koffie, breng je je metabolisme op gang. De energie die je krijgt door te ontbijten, houdt je de hele voormiddag aan de gang. Daarnaast voorkomt een goed ontbijt dat je trek krijgt in snacks en ander lekkers tijdens de voormiddag. Een gezonde levensstijl kan niet zonder een gezond ontbijt!

Een gezond ontbijt samenstellen

Een gezond ontbijt bestaat uit vier basiselementen: koolhydraten, eiwitten, vetten en een portie groenten of fruit. Waarom die elementen belangrijk zijn? Dat leggen we je kort uit.

  •  Koolhydraten: langzame koolhydraten zoals graanproducten en fruit zorgen voor verzadiging en energie. Je kunt kiezen voor brood, muesli, havermout, granen … Let op: wit brood en gesuikerde cornflakes horen niet in dit rijtje thuis.
  •  Eiwitten: bevatten calcium en andere vetoplosbare vitaminnen die belangrijk zijn voor je lichaam. Je vindt ze voornamelijk in melk en andere zuivelproducten.
  •  Vettengezonde vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Noten, zaden en avocado voorzien je van je dagelijkse portie.
  •  Groenten of fruit: vezels maken een gezond ontbijt compleet. Daarnaast leveren fruit en groenten ook vitaminen en mineralen, die je spijsvertering bevorderen.

Drink bij je ontbijt vers geperst fruitsap, Bambu-koffie, thee of een glas water.

Een voorbeeld van een gezond ontbijt

Een voorbeeld van een gezond ontbijt ziet er zo uit:

  •  Volkorenboterham met een plakje kaas en schijfjes komkommer;
  •  Volkorenboterham met een plakje ham en kerstomaatjes;
  •  (Griekse) natuuryoghurt met vers fruit bijvoorbeeld aardbeien;
  •  1 kop Bambu-koffie of groene thee. Zin in een andere drank? Bekijk dan ons Bambu receptenboekje.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Lactosevrije producten
Last van lactose-intolerantie? Kies voor lactosevrije producten

Als je kampt met lactose-intolerantie krijg je last van je darmen wanneer je melkproducten consumeert. Je lichaam kan de lactose...

Close