A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Mag je sporten als je grieperig bent?

door Marina Cluysen, op 26 januari 2016, Klachten, Verkoudheid
sporten grieperig

Hoewel we tot nu toe gespaard zijn gebleven van echt winterweer, krijg ik toch al af en toe telefoontjes en mailtjes met vragen van zieke mensen. En regelmatig zit deze vraag ertussen: ‘Mag je sporten als je ziek bent?’. Logische vraag eigenlijk: ondanks je grieperige gevoelens blijf je vaak wel werken en het huishouden doen. Dan moeten we toch ook kunnen sporten, niet? Soms wel, soms niet… Lekker duidelijk 🙂. Ik vertel je vandaag hoe het precies zit.

Regelmatig sporten is een gezonde gewoonte. Het stimuleert je immuunsysteem en zorgt er zo voor dat je minder snel ziek wordt. Maar als je dan toch ziek bent geworden, wanneer is het dan wel en niet oké om te blijven sporten?

Sporten grieperig ziek

Blijven sporten als je grieperig bent

Je lichaam is een krachtige machine. Ook onder grote druk kan het mooie resultaten neerzetten. Maar het heeft zeker ook zijn limieten. Wanneer je lichaam druk bezig is met het bestrijden van een infectie, is het erg belangrijk dat je even rust inlast en naar je lichaam luistert. Een gewone verkoudheid heeft doorgaans geen impact op je sportieve prestaties. Een handig hulpmiddeltje om te bepalen of het oké is om te blijven sporten? Ga even na waar je klachten zich situeren. Bevinden alle klachten zich boven je nek (niezen, hoofdpijn, loopneus, …)? Dan kan je normaal zonder problemen blijven sporten.

Houd het echter rustig! Houd geen intensieve training maar ga liever wat wandelen, doe wat yoga-oefeningen, ga joggen op laag tempo, …

Stoppen met sporten als je grieperig bent

In het algemeen kan je stellen dat je beter niet sport wanneer je symptomen zich lager dan de nek bevinden (hoesten, keelpijn, koorts, …). Op dit punt heeft je lichaam al z’n energie nodig om je herstel te bespoedigen.

sporten grieperig

Problemen die zich kunnen voordoen als je blijft sporten

  • Gangbare middeltjes bij verkoudheden, zoals bepaalde neussprays, kunnen ervoor zorgen dat je hart sneller slaat. Als je hartslag door het sporten ook nog eens sneller gaat slaan, moet je hart harder werken. Daardoor kan kortademigheid ontstaan.
  • Heb je last van astma en merk je dat dit erger wordt tijdens een verkoudheid? Neem dan zeker contact op met je huisarts vooraleer je aan het sporten slaat. Door de combinatie van astma en een verkoudheid kun je nog meer last krijgen van hoesten, piepen en ademhalingsproblemen. Je kan in dat geval beter wachten tot je ziektesymptomen verdwenen zijn vooraleer je terug gaat sporten.
  • Heb je last van één van onderstaande symptomen tijdens het sporten? Dan moet je altijd contact opnemen met je huisarts:
    * Piepen
    * Toenemende druk in de borststreek
    * Kortademigheid
    * Pijn in de borststreek
    * Duizeligheid

Wanneer mag je terug beginnen met sporten?

Allemaal goed en wel, maar wanneer mag je nu terug beginnen met sporten? Moeilijk te zeggen. Dat is voor iedereen namelijk anders. Luister vooral naar je lichaam en prober niets te forceren. Doe het in het begin rustig aan. Ga dus niet als een gek beginnen lopen om de gemiste sportsessies in te halen.

Heb je koorts gehad? Dan gaat de regel als volgt: voor elke dag dat je koorts hebt gehad, moet je twee dagen wachten met sporten.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Klachten, Verkoudheid
verkoudheid thee
Verkoudheid? Kopje kruidenthee graag!

Af en toe kan ik echt genieten van een kopje thee. Lekker knus met een goed boek op de zetel...

Close