A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Pijnlijke spieren na een wandeling Zo verhelp je het!

door Marina Cluysen, op 10 juni 2014, Spieren en gewrichten
Pijnlijke spieren? Deze 5 tips helpen gegarandeerd!

Een stevige wandeling bezorgt je de volgende dag bij het opstaan wel eens pijnlijke spieren. Wie zichzelf een beetje overbelast heeft, kan nog dagen na de inspanning last hebben van een pijnlijk, stram of stijf gevoel. Een warm bad kan helpen, maar  we hebben nog veel meer tips voor jou klaarstaan die je zullen verlossen van pijnlijke spieren na een inspanning.

Hoe komt het dat je last heb van je spieren?

In de meeste gevallen ken je de oorzaak van je pijnlijke spieren zelf wel. Je hebt de vorige dag vast een inspanning gedaan die je niet gewend bent. Dat kan een stevige wandeling zijn, maar ook een sportactiviteit die je niet vaak doet. Ook andere inspanningen, zoals bijvoorbeeld een grote schoonmaak of een verhuis, kunnen leiden tot pijnlijke spieren de volgende dag. Dit stijve gevoel wordt veroorzaakt door een milde ontsteking van de spieren die overbelast werden. Het komt meestal 24 uur na de inspanning opzetten en kan één tot twee dagen aanhouden.

Pijnlijke spieren voorkomen doe je zo

Plotse, hevige inspanningen en/of bewegingen die je niet gewend bent, liggen meestal aan de basis van pijnlijke spieren. Daarom moet je je spieren opwarmen voor elke inspanning. Dat doe je door bijvoorbeeld een rondje te wandelen of te joggen. Afkoelen na de inspanning is al even belangrijk. Dit doe je op dezelfde manier. Daarnaast is ook stretchen voor en na elke inspanning van groot belang.

Pijnlijke spieren behandelen: enkele tips

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch last van pijnlijke spieren? Deze tips brengen gegarandeerd verlichting!

  • Neem een warm bad. Warmte stimuleert immers de oppervlakkige doorbloeding en stimuleert zo het herstel van je spieren.
  • Sommige mensen verkiezen echter koude wanneer ze last hebben van pijnlijke spieren. Ook dat is slim, want een ijszak werkt ontstekingsremmend. Kies dus de methode waar jij je het beste bij voelt, en onderschat zeker ook het psychologische effect niet.
  • Gun pijnlijke en overbelaste spieren de rust die ze verdienen. Forceer je spieren niet door nog meer zware inspanningen te doen.
  • Eet de juiste voeding. Het is bewezen dat kersen, blauwe bessen, granaatappels, druiven, acaibessen en veenbessen helpen bij het bestrijden van de klachten. Dat komt omdat deze vruchten veel gezonde antioxidanten en natuurlijke ontstekingsremmers bevatten.

Soepele spieren dankzij Arnica forte

Nog steeds last van pijnlijke spieren? Wrijf ze dan in met Arnica forte gel van A.Vogel. Deze gel bevat natuurlijke extracten van de Arnica Montanaplant en helpt bij het soepel houden van spieren en gewrichten. Arnica Montana, oftewel valkruid, zorgt immers voor een goede bloedcirculatie en draagt zo bij een tot een efficiënte afvoer van afvalstoffen. Zo ben je snel van je pijnlijke spieren verlost.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Spieren en gewrichten
Artrose behandeling - gevoelige gewrichten
Artrose behandeling en gevoelige gewrichten: bevorder de aanmaak van kraakbeen

Gevoelige gewrichten kunnen erg vervelend zijn en heel wat last veroorzaken in het dagelijkse leven. De spieren en gewrichten voelen...

Close