A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Opgeblazen buik? 5 tips om je darmflora te herstellen

door Marina Cluysen, op 5 november 2015, Spijsvertering
Darmflora herstellen

We hebben allemaal wel een keertje last van een opgeblazen gevoel. ’s Ochtends pas je nog perfect in je broek, maar wat later op de dag lijkt je buik plots op een ballon. Een opgeblazen gevoel is allesbehalve prettig, zeker wanneer je opgeblazen buik gepaard gaat met winderigheid en buikkrampen. Gelukkig is het meestal een onschuldig kwaaltje. Bovendien zijn er heel wat eenvoudige tips om je darmflora te herstellen en je opgeblazen buik snel weer plat te krijgen. 

1. Water en citroensap

Als je last hebt van een opgeblazen buik, is citroensap een uitstekende keuze. Citroensap heeft namelijk een antioxiderende werking en het bevordert de spijsvertering. Bovendien geeft het je immuunsysteem een boost. Meng het citroensap met lauwwarm water om het makkelijk verteerbaar te maken.

2. Darmflora herstellen met yoghurt

Yoghurt bevat gunstige bacteriën die de werking van de darmen bevorderen: probiotica. Daarom raden bepaalde voedingsdeskundigen aan om yoghurt te eten wanneer je last hebt van je spijsvertering. Let erop dat het etiket van de yoghurt die je koopt ‘levende en actieve culturen’ vermeldt. Zo weet je zeker dat hij gezonde probiotica bevat.

3. Oplosbare en onoplosbare vezels

Darmflora herstellen

Er bestaan twee soorten voedingsvezels. Ten eerste heb je de oplosbare vezels. Die vezels zitten in allerhande soorten fruit, groenten en peulvruchten. Oplosbare vezels zijn gemakkelijk verteerbaar en doen stoffen vrijkomen in de darmen, die de werking van de darmen stimuleren.

Ten tweede zijn er ook onoplosbare vezels, die je voornamelijk in (volkoren) graanproducten terugvindt. In tegenstelling tot oplosbare vezels lossen onoplosbare vezels niet op in de darmen, maar houden ze water vast. Ze zijn moeilijker te verteren, maar stimuleren wel je darmen. Onoplosbare vezels maken harde en droge ontlasting zachter. Zorg er wel voor dat je voldoende water drinkt als je veel onoplosbare vezels eet.

4. Kruiden die de spijsvertering bevorderen

Het is aan te raden om je spijsvertering op een natuurlijke manier op gang te brengen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld kurkuma te gebruiken. De plant helpt gas te verwijderen en heeft een gunstige invloed op de spijsvertering. Daarnaast werkt gember effectief bij flatulentie. Je kunt het zowel in poedervorm als vers gebruiken. Er zijn nog een heleboel andere kruiden die goed zijn voor je darmflora, zoals pepermunt, venkelzaad, en citroenmelisse.

5. Aciforce van A.Vogel

Aciforce van A.Vogel is een voedingssuplement dat nuttige micro-organismen bevat. Per dosering bevat Aciforce drie miljard actieve micro-organismen die je darmflora aanvullen. Het middel is geschikt voor iedereen die de van nature aanwezige bacteriën in de darmflora wil aanvullen.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Spijsvertering
Mojito Granate_blog
Gezonde drankjes en ijsjes: genieten zonder schuldgevoelens

Een ijsje hier, een terrasje met een verfrissend drankje daar, … ’s Avonds nog een lekkere cocktail? Yes, please! Heerlijk,...

Close