A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Oorzaken en behandeling van slapeloosheid

door Marina Cluysen, op 14 maart 2013, Slaap
Oorzaken en behandeling van slapeloosheid

Slapeloosheid of insomnie is een slaapstoornis waarbij men onregelmatig slaapt en daarvan overdag last ondervindt. Onderzoek wees uit dat een kwart van de bevolking vaak een slechte nachtrust heeft en dat maar liefst 10 tot 15% van de bevolking lijdt aan een chronische slapeloosheid. Hoog tijd dus om de oorzaken en de behandeling van slapeloosheid van dichterbij te bekijken!

Drie vormen van slapeloosheid

Er bestaan drie vormen van slapeloosheid, namelijk moeilijk inslapen (inslaapstoornis), niet goed kunnen doorslapen (doorslaapstoornis) en vaak wakker worden (licht slapen).

De gevolgen van deze slaapproblemen zijn veelzijdig en gaan van minder waakzaam zijn en minder efficiënt functioneren tot vermoeidheid, uitputting en somberheid.

De oorzaken van slapeloosheid

De mogelijke oorzaken van slapeloosheid zijn erg veelzijdig. In de eerste plaats wordt slapeloosheid vaak veroorzaakt door externe invloeden, zoals geluidshinder, lichthinder, etc.

Daarnaast kan het zijn dat lichamelijke aandoeningen ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Vaak gaat het dan om aandoeningen die pijn of jeuk veroorzaken, maar ook hormonale aandoeningen kunnen de nachtrust verstoren. Ook mensen met gevoelens van angst, benauwdheid of stress lijden meer aan slapeloosheid.

Tenslotte is het mogelijk dat slapeloosheid een gevolg is van overmatig alcohol- of cafeïnegebruik voor het slapengaan. Doorgaans gaat het inslapen dan wel sneller, maar word je vroeg weer wakker.

Meestal is er echter geen rechtstreekse oorzaak van slapeloosheid te vinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je slecht slaapt door stress die samenhangt met gebeurtenissen overdag, of dat de slapeloosheid aangeleerd is. Dat betekent dat er bij het ontstaan van de slaapklachten een duidelijke oorzaak aan te wijzen was, maar dat de slapeloosheid bleef bestaan na het wegvallen van deze oorzaak. Een slechte slaap werd op die manier ‘aangeleerd’.

Behandeling van slapeloosheid

Ter behandeling van slapeloosheid is het belangrijk om op je voeding te letten. Aangezien je spijsvertering ’s nachts op een laag pitje staat, vermijd je laat op de avond best zware, eiwitrijke maaltijden. Ook cafeïne houdende dranken, zoals koffie, thee en cola, laat je net zoals alcohol beter links liggen na 18u.

Volstaat een gezond voedingspatroon niet, dan kan je beroep doen op een natuurlijk hulpmiddel. Dormeasan tabletten en Dormasean forte tabletten bevatten vijf kruiden (valeriaan, passiflora, citroenmelisse, haver en hop) die bekend staan om hun rustgevende werking. Deze tabletten zorgen ervoor dat je rust krijgt zonder je concentratie te verstoren en zonder dat de kans bestaat dat je eraan verslaafd geraakt.

Tips voor slapeloosheid: een goede slaaphygiëne

Als je kampt met slaapproblemen, doe je er goed aan om een vast slaappatroon te ontwikkelen. Een goede slaaphygiëne is de beste tip voor slapeloosheid!

Open cursusRegelmaat inbouwen is de eerste stap naar een goede slaaphygiëne. Ga elke dag rond hetzelfde tijdstip slapen en probeer altijd op hetzelfde tijdstip op te staan. Bouw tevens een vast slaapritueel in en drink voor je gaat slapen een tas warme melk, neem een bad of lees een ontspannend boek. Lichte slapers dragen best oordopjes, zodat hun nachtrust niet verstoord kan worden door lawaai.

Daarnaast is het belangrijk dat de slaapkamer volledig in het teken staat van het slapen. Vermijd daarom activiteiten zoals eten, drinken en televisiekijken in de slaapkamer. Zorg ook voor een aangepaste slaapomgeving: een aangename temperatuur, verduisterende gordijnen en voldoende frisse lucht.

Probeer tenslotte niet te veel na te denken in bed. Alleen al de gedachte dat je niet kan slapen, veroorzaakt slaapproblemen. Als je ’s nachts wakker wordt, sta je best op en doe je iets ontspannend.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • van der Awera Augusta, 1287 dagen geleden

    Vergeet niet te vermelden dat een goed bed en een ,goede matras ook nodig zijn,en dat laat dikwijls te wensen over .

  • Pospich Saskia, 1053 dagen geleden

    Ik werk altijd nachtpost maar onregelmatig. De ene keer 3 nachten, de keer erop msschien 7 nachten. Na mijn nachtdiensten slapen is geen probleem. Het is de periode tussen de nachtdiensten in. Soms 1 week vrij, soms maar 4 dagen. De omschakeling, die is moeilijk. Soms slaap ik dan maar een paar uurtjes, terwijl ik anders overdag toch 7 uur kan slapen. Daarbij komt nog het vroeg opstaan voor de kinderen op vrije dagen. Iemand tips? Ook tips voor een gezond eetpatroon ‘s nachts zijn welkom

    • Marina , 1053 dagen geleden

      Dag Saskia. Dit onregelmatige slaappatroon is inderdaad heel moeilijk voor je organisme. Je kan dit enigszins ondersteunen door een natuurlijk slaapmiddel zoals Dormeasan Hot Drink te gebruiken. Hierin zitten een aantal rustgevende kruiden die je rustig laten inslapen en beter laten doorslapen. Het voordeel is dat je concentratie niet verstoord wordt en er geen gewenning optreedt. Je mag dit product gerust langere tijd gebruiken.
      Voor je voeding ‘s nachts is het belangrijk dat je voeding neemt die je energie geeft zodat je goed kan doorwerken ‘s nachts. Gebruik 2 stuks fruit, zure melkproducten en volop verse groenten. Neem niet te veel brood, beperk suikerrijke voeding en gebruik gezonde vetten: goede boter op brood, kokosolie om te bakken en braden en olijfolie voor koude en lauwe gerechten. Bij een flauw moment tussendoor eet je best een handje noten en rozijnen of een banaan, druiven of een peer. Deze bevatten natuurlijke suikers die je een boost kunnen geven. Tussendoor veel water drinken houdt je fris. Tegen de ochtend aan eet je best niet te veel meer omdat de spijsvertering je anders wakker zal houden als je wil gaan slapen.

  • More in Slaap
    4 meest voorkomende slaapproblemen
    De 4 meest voorkomende slaapproblemen

    Slapen, we doen het de helft van ons leven. Het is belangrijk dat we goed slapen om de dag nadien...

    Close