A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Omgaan met stress door mindfulness

door Marina Cluysen, op 8 september 2015, Stress
Omgaan met stress door mindfulness

Stress is geen lachertje. Een beetje gezonde spanning af en toe is normaal, maar sommige mensen gaan zozeer gebukt onder de stress, dat ze er somber en lusteloos van worden. Ze piekeren dag en nacht en hebben onophoudelijk het gevoel dat ze aan allerlei verwachtingen moeten voldoen die ze niet kunnen inlossen. Slaag jij er ook maar niet in om te ontspannen? Dan moet je beslist mindfulness eens een kans geven.

Wat is mindfulness?

We ervaren stress omdat we op een ongezonde manier aandacht besteden aan onze omgeving. Omdat we onze gedachten laten leiden door angst voor negatieve reacties van anderen of omdat we bang zijn om de controle te verliezen. Om met stress om te gaan, schakelen onze hersenen over op automatische piloot, maar dat maakt onze angstige gevoelens alleen maar erger. Onze hersenen zijn namelijk van nature ingesteld om zich op signalen van gevaar te concentreren. Met mindfulness doorbreek je dat negatieve denkpatroon door te leven in het moment. Zo leer je om niet langer te vechten tegen stress, maar rustig te registreren wat stress met je doet.

Omgaan met stress door mindfulness

Meditatieoefening

Puur geluk schuilt in kleine dingen. Gun jezelf dan ook de tijd om al die kleine dingen in het leven ten volle te ervaren. Zo eenvoudig kan mindfulness zijn:

  • Kies elke dag een eenvoudige taak uit (bv. boterhammen maken of tanden poetsen) en voer die taak extra traag uit.
  • Laat je hersenen niet afdwalen, maar concentreer je volledig op die ene simpele taak.
  • Hoe voelt het fysiek aan om je hierop te concentreren? Neem de tijd om er bij stil te staan: sluit je ogen, voel je ademhaling, voel je voeten op de grond, …

Last van stress? Herhaal deze oefening en je zult merken dat de stressgevoelens verminderen. Laat je vooral niet ontmoedigen als het niet meteen lukt, want dat is perfect normaal. Oefening baart kunst! Jezelf een totaal nieuw denkpatroon aanleren, doe je nu eenmaal niet van de ene dag op de andere.

Tip: rustgevende kruiden

Naast mindfulness zijn rustgevende kruiden een uitstekend middel om stress te verjagen. Passiflora complex forte van A.Vogel zit boordevol passiebloem, citroenmelisse en valeriaan: stuk voor stuk krachtige kruiden die bekend staan om hun ontspannende werking.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Nancy, 43 dagen geleden

    Mindfulness

  • More in Stress
    vakantiestress tips
    Last van vakantiestress? Tips om stress te voorkomen

    We zijn allemaal weleens een keertje nerveus of gespannen. Sommige mensen zijn dat zelfs wanneer ze op vakantie moeten vertrekken....

    Close