A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Hoe lijnzaad je helpt om een vlotte stoelgang te krijgen

door Marina Cluysen, op 26 augustus 2014, Spijsvertering
Hoe lijnzaad je helpt om een vlotte stoelgang te krijgen

Heb je wel eens last van constipatie? Of verloopt je transit niet altijd even regelmatig? Dan is er gelukkig een 100% natuurlijk middel dat voor jou de oplossing biedt: lijnzaad! Hier ontdek je hoe en waarom het bijdraagt aan een vlotte darmtransit.

Wat is lijnzaad en waarom is het zo gezond?

Lijnzaad is niets meer of minder dan de zaden van de vlasplant. Vezelvlas wordt al eeuwenlang gebruikt voor de productie van linnen. Uit de plant olievlas zijn lijnzaad en lijnzaadolie afkomstig. Tegenwoordig koop je het gewoon in de winkel en dat in zijn geheel, gebroken, als olie of als kant-en-klaar lijnzaadproduct.

Lijnzaad bevat heel wat belangrijke en gezonde voedingsstoffen, zoals omega 3, omega 6, vitamine B1 en B2, calcium, magnesium, zink en kalium. Een dagelijkse portie zorgt ervoor dat je alle essentiële vetzuren binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Het is daarom een echte superfood! Maar dat is niet alles…

Lijnzaad voor een vlotte stoelgang

Lijnzaad maakt je darmen schoon, waardoor je stoelgang veel vlotter zal verlopen. Wanneer je het breekt, komt er een soort slijm vrij. Dat slijm vormt een laag in je darmen die alle afvalstoffen mee naar buiten neemt.

Dat is mogelijk doordat het slijm bindt met de andere stoffen. Zo wordt er een groter volume gecreëerd. Hierdoor zet de darmwand uit en gaat de darmperistaltiek – de knijpbewegingen die de darm maakt om voedsel te verteren – vlotter. Daarnaast vergemakkelijkt het gladde slijm ook het transport van de darminhoud. Bovendien bevat lijnzaad vezels, die eveneens de darmwerking en stoelgang bevorderen.

Hoe gebruiken?

Bewaar het in een goed afgesloten pot op een koele en droge plaats, zoals de keukenkast. Lijnzaadolie zet je het best in de koelkast. Nog een tip: verhit lijnzaadolie nooit, dat doet de werking teniet.

Je kan de zaadjes puur eten, maar je kan het net zo goed verwerken in lekkere cakejes en koekjes. Ook smoothies met lijnzaad zijn lekker en gezond. Niet zo’n keukenprins(es)? Strooi de zaadjes dan gewoon over yoghurt of een salade!

Heb je last van verstopping? Gebruik dan twee tot drie keer per dag een eetlepel lijnzaad. Nuttig daarbij minstens 150 ml vloeistof (liefst water) om een goede werking te garanderen. Per dag drink je tijdens de kuur 1.5 tot 2 liter water. Na een drietal dagen zal je het resultaat zeker voelen!

Probeer zeker ook eens A.Vogel Linoforce: een natuurlijk middel met lijnzaad als belangrijkste ingrediënt!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • André LENAERTS , 268 dagen geleden

    Hoe moet ik lijnzaad het beste gebruiken.(Om mijn stoelgang te verbeteren)
    Graag antwoord a.u.b.
    Groetjes,
    André

    • André LENAERTS , 268 dagen geleden

      Hoe kan ik mijn stoelgang verbeteren met lijnzaad.

      • André Lenaerts, 242 dagen geleden

        Beste Marina,
        Ik moet u bedanken voor de uitleg voor het gebruik van lijnzaad

        Groetjes
        Andre

    • Marina , 268 dagen geleden

      Dag André, lijnzaad is inderdaad zeer goed voor de stoelgang. Je kan lijnzaadolie nemen. Doe daarvan een halve koffielepel over je warme maaltijd, in een muesli, door fruitsla of over een slaatje, in een vinaigrette enz. Deze olie heeft weinig smaak, dus het stoort totaal niet. Indien een halve koffielepel niet voldoende helpt, kan je de dosis verdubbelen. Je kan ook gebroken lijnzaad nemen en dat strooien over je maaltijden. Denk er dan wel aan dat je veel water drinkt want de vezels zullen al het water opnemen. Drink je niet voldoende dan worden de vezels droog en hard en is de stoelgang juist weer moeilijker. Met de lijnzaadolie is dat effect minder. Probeer ook elke dag wat te bewegen in de frisse buitenlucht. Een half uurtje wandelen doet al wonderen voor de stoelgang.Vermijd ook producten zoals harde kazen, wit brood en alle witmeelproducten, zwarte chocolade. Vervang dit door volkorenproducten, veel vers fruit, veel verse groenten (vooral prei, selder, kolen, avocado, pruimen, appels met schil, ananas, peren, walnoten…zijn goed)

  • More in Spijsvertering
    Gezonde voedingstips bij een moeilijke stoelgang
    Gezonde voedingstips bij een moeilijke stoelgang

    Ongeveer één op drie mensen heeft af en toe last van een moeilijke stoelgang. Dit zorgt voor klachten zoals buikpijn...

    Close