A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Altijd Lente(week)? Leren genieten van gezond eten!

door Marina Cluysen, op 26 maart 2016, Voeding
Gezond eten

De afgelopen week heb ik heel wat flashbacks naar mijn jeugd gehad. Naar al die keren dat ik boven een bord met gezonde groenten zat. Ik wilde ontzettend graag naar buiten om te spelen, maar ja, dan moest ik eerst mijn bord leegeten. No way! Hoe lang ik ook moest blijven zitten, die groenten gingen echt niet naar binnen. Vandaag vertel ik je hoe ik toch leerde genieten van gezond eten.

Mijn moeder probeerde van alles om me te doen eten. Ik zou een lekker dessertje krijgen of een leuke verrassing. Ik zou ziek worden of altijd een klein meisje blijven. Ik moest blij zijn met zo’n heerlijke maaltijd, want de arme kindjes in Afrika… enfin, je kent het wel. Natuurlijk zei ik dat ze mijn eten rustig mocht opsturen. Maar dat bleek toch ook weer niet de bedoeling te zijn.

Leren genieten van gezond eten

Toen ik jaren later zelf moeder was geworden, zag ik mezelf in mijn dochter terug. Met een somber gezicht keek mijn kleine grietje naar haar bord met daarop veel verantwoord voedsel. “Die sperziebonen zijn gewoon groene frietjes”, riep ik dan vrolijk. Maar hoe jong ze ook was, ze liet zich niet foppen. En ze ging er al helemaal niet door eten.

Gezond eten - kinderen

Uiteindelijk komt de wijsheid met de jaren en is smaak te ontwikkelen. Inmiddels lusten mijn dochter en ik vrijwel alles. Wat ik tot verdriet van mijn moeder vroeger niet wilde eten, daar ben ik nu dol op. Ik varieer naar hartenlust met groenten. Alleen spruitjes blijven voor mij een no go (al las ik laatst dat je ze kunt roerbakken met knoflook, uitjes en champignons… ga ik toch een keer proberen). Lekker en gezond gaan echt heel goed samen en de Lenteweek bewijst dat ook! Zo leuk om 21 nieuwe recepten te krijgen. Verandering van spijs doet eten, helemaal als het goed is voor je lichaam.

De 80/20 regel

Toch kan mijn gezonde eetgedrag ook zomaar omslaan. Als ik het druk heb bijvoorbeeld. Of als ik mij druk maak. Als de dingen van alledag me opslokken en ik vind dat ik getroost moet worden. Met iets lekkers. Chocolade bijvoorbeeld; mijn guilty pleasure. Maar ook frietjes, snoep en koekjes zijn dan bijna onweerstaanbare verleiders.

Natuurlijk mag ik dit lekkers af en toe best eten van mijzelf. En werd ik helemaal blij toen ik van de 80/20 regel hoorde: als je voor 80 procent lekker gezond eet, mag je 20 procent onbezorgd snacken. Daarmee zwaaide ik mijn schuldgevoel uit dat ik bij een frietje toch voelde kriebelen. Ik vind het soms alleen lastig om maat te houden en kan dan behoorlijk doorschieten. Waarna ik op een gegeven moment denk ‘Het maakt nu toch niks meer uit’. Terwijl ik dan eigenlijk het goede gevoel van de Lenteweek terug wil hebben.

Gelukkig komt dit doorschieten steeds minder voor. Ik denk omdat ik wat liever voor mijzelf ben geworden. Ik weet dat ik elk moment mijn gezonde eetpatroon weer kan oppakken. En dat ik dat ook altijd weer doe. Dat geeft rust. Als ik voel dat ik net te vaak iets ongezonds wil pakken, dan volg ik mijn beproefde uitstelstrategie en ga ik eerst iets anders doen. Dat is vaak al genoeg om het moment voorbij te laten gaan. Wat me ook helpt is om de kleuren, geuren en smaken van het gezonde lekkers uit de Lenteweek voor me te zien. Net zoals ik zelfs op een drukke werkdag het vakantiegevoel even helemaal kan terughalen: de geur van de zee, de zon op mijn huid en het zand tussen mijn tenen.

Positief denken dus. En gewoon gezond genieten. Dan heb je een Lenteweek in alle seizoenen.

Gezond eten - groenten

365 dagen genieten van gezond eten

  1. Wees voorzichtig met producten waar je moeilijk vanaf kunt blijven
    Chocolade bijvoorbeeld. Zo lekker dat je ervan wilt blijven eten. En dat klopt ook wel, want bij het eten van chocolade komen endorfinen vrij, stofjes die je een goed gevoel geven waardoor je er al snel meer van wilt eten dan goed voor je is. Kun je het niet bij één stukje chocolade houden? Eet dan liever iets anders waar je ook van geniet.
  2. Eet de gezonde dingen die je lekker vindt en varieer
    Ben je fan van courgettes en champignons? Zet ze dan vaak op het menu, samen met andere gezonde ingrediënten. Van gezonde groenten kun je bijna niet te veel eten. Snuffel ook regelmatig in leuke kookboeken en speur kookwebsites af op zoek naar nieuwe recepten. Dan eet je telkens verrassend lekker én kom je niet zo snel in de verleiding om te snacken.
  3. Luister naar je lichaam en zorg er goed voor
    Je gooit je auto toch ook niet vol met de verkeerde brandstof? Waarom je lichaam dan wel? Eet gezond en je bruist van energie, zowel fysiek als mentaal. Zeg nu zelf, dat is toch veel fijner dan het vermoeide gevoel dat je krijgt van te veel koolhydraten en suikers?!

En last but not least: wat je niet in huis haalt, kun je ook niet eten 😉

Linda***

Gezond eten - Linda Elzinga*** Linda Elzinga-Bol is tekstschrijver van beroep en levensgenieter van nature.

Ze houdt van bewust leven, lekker en (meestal) gezond eten en bovenal van genieten.

Vond je deze blogpost leuk? Hier kan je nog meer lezen van haar hand: www.tekstdiewerkt.nl

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Gezonde vetten
Gezonde vetten: een ode aan boter, olie en vet

“Gooi er nog maar een hele kop olijfolie bij.” Aan het woord was Ineke, ooit eigenares van een restaurant op...

Close