A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Lenteweek: Doe mee met onze detox kuur uitdagingen

door Marina Cluysen, op 21 maart 2014, Energie
Lenteweek detox kuur uitdagingen

Uitdaging dag 7: Volhouden

Nu is de kunst om je “normale” weekmenu onder de loep te nemen en voor voldoende variatie te blijven zorgen. Je hebt afgelopen week vast gemerkt dat er super veel mogelijkheden zijn om je boterhammen te bannen en te kiezen voor een lekker alternatief.

Wil je graag gezonder gaan leven? Dan kan je stap voor stap gezonder en gevarieerder eten. De tips van “dag 7 – keep up de good spirit” kunnen je helpen om gezonder en fitter door het leven te gaan!

De uitdaging:

Vervang vandaag deegwaren door groente. Spaghetti, maccaroni, bami het is eigenlijk puur “vulling” dus waarom laten we dit niet gewoon weg? Maak in plaats daarvan spaghetti van courgette, mie van spitskool of bami van witte kool. Eventjes wokken en een sausje erover, heerlijk!

Heb jij een verschil gemerkt tussen de pasta die je normaal eet en de groente-pasta? Ik ben er zeker van dat je het zelfs lekkerder vond en je lichaam was zéker en vast blij met alle vezels die in de groente zitten!

 

Uitdaging dag 6: Watertanden

Water is noodzakelijk! Ons lichaam bestaat grotendeels uit water en de aanvoer die komt van buitenaf. Het is met andere woorden super belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken. Een geheugensteuntje om de hoeveelheid water dat je mag drinken te kennen: je gewicht maal drie delen door 100.

Lust je niet zo graag water? Dan mag je ook pure kruidenthee drinken, die telt namelijk mee in het aantal liters dat je drinkt! Laat dranken met alcohol of cafeïne links liggen.

Ontdek de recepten voor de voorlaatste dag van de Lenteweek!

De uitdaging:

Drink vanavond een kopje kruidenthee of bambu op de bank. “Gemakkelijk” zou je zeggen, maar de uitdaging zit in het feit dat je tussen het inschenken en je laatste slok niet mag opstaan om “even iets tussendoor te doen”. Zet je rustig neer en blijf zitten tot het kopje leeg is! Soms is er niets nuttiger dan even niets doen!

Is het jou gelukt om tijdens deze uitdaging te blijven zitten?

 

Uitdaging dag 5: Nood aan vet

Niet gillen, we hebben vetten nodig! Ongeveer 40% van onze voeding zou uit vet moeten bestaan. Het levert namelijk energie en is een waardevolle vitaminebron. Als je tenminste de juiste vetten kiest, met name verzadigde vetten. Kokosolie, cacao en palmpitolie bevatten bijvoorbeeld verzadigde vetzuren die super gezond zijn. Vetten zijn dus niet slecht voor je als ze van natuurlijke, biologische oorsprong zijn.

Wat je best eet op deze vettige dinsdag? Kies voor vette vis, wild vlees of gevogelte. Bak en braad dit in kokosolie en snoep tussendoor een pure chocolade reep, enkele olijfjes en enkele heerlijke ongezouten en ongebrande noten.

De uitdaging:

We hebben een sportieve uitdaging in petto! Neem je springtouw of een ander stevig touw en ga vanavond ouderwets touwtjespringen. Drie keer 30 sprongen (of 2 keer 30 en 1 keer 40 mag ook!) en werk aan je conditie!

Kon jij 100 rondes touwtjespringen? Of deed je zelfs beter?

 

Uitdaging dag 4: Sapdag

Je begrijpt het goed, dag vier is sapdag en dat wilt inderdaad zeggen dat je in plaats van het ontbijt en middagmaal een sapjes moet drinken.

Heb je nog nooit een sapdag gehouden? Dat is geen reden tot paniek, je kan het gemakkelijk leren. De bedoeling is dat je ’s morgens en ’s middags een sapje drinkt en ’s avonds een licht verteerbare maaltijd eet. Wel mag je op deze sapdag een paar tussendoortjes eten, maar tussendoortjes in de zin van fruit of groente zoals bleekselderij, brandnetelthee, worteltjes of advocado.

De uitdaging:

Dit is niet de makkelijkste dag van de Lenteweek. Toch geldt de uitdaging vandaag: houd een sapdag! Je kan kiezen voor een échte sapdag (morgen, middag en avond) of een ‘halve’ sapdag (morgen, middag). Weet je niet goed welke sapjes je kan maken? Ontdek dan onze recepten voor de sapdag!

Kon jij de sapdag volhouden? Hoe viel het mee en zou je het graag nog eens doen? Noteer hier je bevindingen.

Let op: vergeet gedurende de Lenteweek je dagdosering Molkosan, Boldocynara forte en Solidago niet!

 

Uitdaging dag 3: Het gezonde tussendoortje

Is het elf-uur-gevoel daar? Grijp je op dit moment normaal naar een modern tussendoortje boordevol geraffineerde suikers? Dan willen we je er graag op wijzen dat deze tussendoortjes je energiepeil snel de hoogte injagen, maar het dal dat volgt zorgt voor een nieuwe behoefte aan suikers… Een lastige vicieuze cirkel waar je beter van weg blijft.

Vermijd het elf-uur gevoel door vet- en eiwitrijk te ontbijten! Daarnaast zijn tussendoortjes noodzakelijk om je spijsvertering aan de gang te houden. Kies niet voor een zoet, ongezond tussendoortje, maar ga voor een gezond tussendoortje zoals rauwe groenten, noten of fruit.

De uitdaging:

Vandaag geen ongezonde tussendoortjes! Snoep in plaats daarvan geraspte worteltjes en enkele walnoten. Maar laat je niet verleiden door zoete tussendoortjes!

 

Dag 2: Superfoods

Maak komaf met de gevaarlijke hooligans in je lijf en vang ze met superfoods! Het lijkt inderdaad alsof je een stripverhaal leest, maar het is volkomen zinvol. Superfoods zitten namelijk boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Deze antioxidanten heeft ons lichaam nodig om de vrije radicalen te vangen, de hooligans die veel schade kunnen aanrichten in je lichaam.

Wil je alles weten over deze superhelden onder de voedingsmiddelen? Lees dan zeker onze ultieme handleiding over superfoods!

De uitdaging:

Vandaag dagen we je uit om te koken met supergreens (rode ui, knoflook, champignons, paprika, paksoi, boerenkool, broccoli, zoete aardappelen, spinazie) en op z’n minst twee superfruits te eten. Je kan kiezen tussen blauwe bessen, frambozen, bosvruchten, bramen, kersen of granaatappelen. Natuurlijk volstaan twee blauwe bessen of frambozen niet, dit moet je in verhouding zien. Een portie bosbessen is een schaaltje van 100 gram, dat staat bijvoorbeeld gelijk aan een halve granaatappel. Of maak een van deze superfood-gerechten en geniet van een gezonde boost!

Heb je zelf een origineel gerechtje gemaakt met de supergreens? Deel het dan met het Lenteweek-team! En laat ons ook zeker weten hoe de tweede dag je bevallen is!

 

Uitdaging dag 1: Pure koolhydraten

Tegenwoordig eten we veel te veel geraffineerde koolhydraten zoals brood, pasta, koeken en snoep. De vertering hiervan onttrekt enorm veel belangrijk vitaminen en mineralen van ons lijf. Je vermijdt inderdaad best zoveel mogelijk geraffineerde koolhydraten, deze leveren namelijk “lege” calorieën en ze zijn weinig voedzaam.

Maar ons lichaam heeft koolhydraten nodig voor een goede gezondheid. Kies daarom voor pure en onbewerkte koolhydraten zoals verse groenten en vers fruit. De toppers zijn: aardappelen, pompoen en pastinaak!

Een vuistregel voor je dagelijkse hoeveelheid koolhydraten: 40% voor lichamelijk heel actieve mensen en 20% voor nauwelijks actieven.

De uitdaging:

Eet vandaag in plaats van boterhammen een gevulde omelet! Op die manier eet je gevarieerder, verser en geniet je van gezonde koolhydraten. Laat ons zeker weten hoe het je beviel!

Let op: vergeet gedurende de Lenteweek je dagdosering Molkosan, Boldocynara forte en Solidago niet!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Anke, 985 dagen geleden

    Dag 5 van de Lenteweek en het gaat goed! In het begin van de Lenteweek had ik nooit gedacht dat ik me door deze kleine veranderingen en toffe uitdagingen beter zou voelen.

    Zaterdag ben ik vrolijk gaan winkelen en heb ik een heleboel superfoods ingeslaan. De granaatappel pellen was een hele uitdaging, maar extra hard smullen achteraf. Ook probeer ik in plaats van boterhammen een alternatief middagmaal mee naar het werk te nemen, dit lukt wel niet elke dag even goed. Enja, mijn tussendoortjes bestaan tegenwoordig uit noten en rauwe groenten!

    Enkel gisteren, de sapdag, vond ik een moeilijke uitdaging en heb een lastige dag gehad. Maar vandaag gaat het weer super, straks mijn springkoord zoeken en springen maar!

  • Liselotte, 984 dagen geleden

    Een grote mok kruidenthee ‘s avonds in de zetel is voor mij de ultieme ontspanning. Probeer mij maar tussen mijn eerste en laatste slok uit de zetel te krijgen: het zal je niet lukken! 😉

  • More in Energie
    Je lever ontgiften: begin gezond aan de lente
    Je lever ontgiften: begin gezond aan de lente

    Je lever is een belangrijk orgaan in je lichaam. Hij zorgt er immers voor dat je lichaam gereinigd wordt. Schadelijke...

    Close