A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Last van vakantiestress? Tips om stress te voorkomen

door Marina Cluysen, op 9 juli 2015, Stress
vakantiestress tips

We zijn allemaal weleens een keertje nerveus of gespannen. Sommige mensen zijn dat zelfs wanneer ze op vakantie moeten vertrekken. Vliegtuigangst is een voorbeeld van zo’n typische ‘nervositeitstrigger’. Maar ook de angst voor het onbekende kan roet in het eten gooien wanneer je op reis vertrekt. Wat de oorzaken zijn van jouw vakantiestress en vooral wat je eraan kunt doen: dat lees je hier!

Oorzaken van vakantiestress

Als je er logisch over nadenkt, is vakantiestress een bizar fenomeen dat bovendien hoogst overbodig is. Want waarom zou je nu nerveus zijn voor iets wat per slot van rekening toch een bijzonder leuke aangelegenheid is? Welnu, daar zijn toch wel wat redenen voor te bedenken:

  • Je bent in het algemeen gevoelig voor stress en raakt snel geagiteerd wanneer je geen controle hebt over wat er te gebeuren staat.
  • De angst voor het onbekende speelt je parten en leidt tot allerlei doemgedachten.
  • Je hebt in het verleden een traumatische ervaring beleefd op vakantie en kunt die maar moeilijk van je afzetten – je koppelt de ervaring nog altijd aan het gegeven ‘vakantie’.

Tips om vakantiestress te voorkomen

Gelukkig kun je jezelf trainen om gevoelens van stress en angst tot een minimum te beperken. Hier alvast enkele van onze favoriete tips.

1. Visualiseer

Het komt erop aan om je geest af te leiden van stressgevoelens en de negatieve gedachten die daarmee gepaard gaan. Visualisatietechnieken kunnen je daarbij helpen. Voel je je gedachten weer overhellen naar de negatieve kant? Visualiseer dan je bestemming: is het er warm of koud, lig je op het strand of wandel je in de bergen, eet of drink je iets lekkers? Zo richt je je gedachten op het positieve.

2. Zorg voor afleiding

Ben je vooral nerveus voor de vliegreis? Dan is afleiding het codewoord. Lees een boek dat je helemaal opslorpt: een spannende thriller, een ingewikkeld psychologisch drama of een meeslepende historische roman. Niet zo’n lezer? Geen probleem, je kunt ook films kijken op het vliegtuig.

3. Ademhalingsoefeningen

Wist je dat goed ademen zowel je lichaam als geest tot rust brengt? Focussen op je ademhaling is bovendien iets wat je kunt leren. Zoek voor je vertrekt enkele eenvoudige oefeningen op (buikademhaling, bijvoorbeeld) en probeer ze uit tijdens je reis. Je zult snel merken hoe makkelijk goed ademen is én hoe rustig het je maakt.

Hulp van de natuur

Er bestaan ook natuurlijke antistress-hulpmiddeltjes. Kruiden als valeriaan en passiebloem hebben rustgevende eigenschappen en zorgen ervoor dat stressgevoelens geen kans meer krijgen. Combineer je kruidentherapie met de tips hierboven en je vakantiestress zal al een pak minder ingrijpend zijn.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Stress
Examens eten
Superfoods om te eten tijdens de examens

Tijdens de examens wil je zo weinig mogelijk tijd verliezen en zet je alles op alles om die cursussen in...

Close