A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Koken voor kinderen: zo hou je het makkelijk én gezond

door Marina Cluysen, op 7 september 2015, Voeding
Koken voor kinderen

Kinderen en eten: het is niet altijd een makkelijke combinatie. Maar zelfs de moeilijkste eters worden blij van een lekkere maaltijd die jij natuurlijk zo gezond mogelijk bereidt. Heb je het vaak zo druk dat je maar moeilijk de tijd vindt om gezond te koken? Geen nood, want een gezonde maaltijd tover je sneller op tafel dan je denkt!

Ontbijt voor kampioenen

Je kinderen hebben een drukke schooldag voor de boeg, dus een stevig ontbijt is op zijn plaats. Liever zelfgemaakte havermout met kaneel en stukjes banaan dan de suikerbommen van ontbijtgranen die je in de supermarkt vindt. Ga voor volle granen, eiwitten en vers fruit.

Tip: fruitssla

Zijn je kinderen nogal kieskeurig als het op fruit aankomt, maar gaan die enkele stukjes fruit die ze dan wel lusten ook algauw vervelen? Gooi dan gewoon verschillende soorten fruit samen. Een verfrissende fruitsla smaakt altijd!

Creatief gevulde lunchbox

Bentobox

http://en.bentoandco.com/

Japanse moeders geven hun kinderen een bentobox mee: een brooddoos die creatief gevuld is met allerlei gezond en kleurrijk lekkers. Soms zijn het echte kunstwerkjes. Zo ver hoef je natuurlijk niet te gaan, maar het loont wel de moeite om je kinderen te verrassen met een onverwachte snack in hun brooddoos. Lekkere gedroogde rozijntjes of stukjes ananas scoren doorgaans heel goed!

Tip: boterhammetjessaté

Eet je kind ’s middags vaak zijn boterhammetjes niet op? Tijd om de boterham in een nieuw jasje te steken! Want het oog wil nu eenmaal ook wat… Maak bijvoorbeeld een gezonde boterhammetjessaté door een belegde boterham in vierkantjes of driehoekjes te snijden en de stukjes op een satéstokje te prikken. Varieer met stukjes groente of fruit. Je kunt zelfs proberen om af te wisselen met een stukje groente of fruit dat je kind normaal gezien niet zo graag lust, en wie weet…

’s Avonds koken voor je kinderen

De gezinsmaaltijd is o zo belangrijk – om je kinderen gezond te leren eten én om bij te praten. Stel altijd de voedingsdriehoek voorop: vezelrijke granen, verse groenten en energierijke eiwitten vormen de basis van een gezonde maaltijd. Laat je kinderen zeker ook kennis maken met andere wereldkeukens. Wissel de traditionele Belgische maaltijd met aardappelen, vlees en groenten bijvoorbeeld eens af met een Aziatisch wokgerecht.

Koken voor kinderen

Tip: een vleugje pindasaus

Pindasaus doet Aziatische gerechten bij de meeste kinderen goed scoren en hoeft helemaal niet zo ongezond te zijn. Want ook met suikervrije en natuurlijke pindakaas maak je de heerlijkste pindasaus!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Fit mature woman lifting dumbbell while sitting at home
Want extreem gezond denken, is niet altijd gezond! – Gastblog door Carmen van The Healthy Ever After

Carmen is de blogster achter healthblog 'The Healthy Ever After'. Net als jij en ik probeert ze zo gezond mogelijk...

Close