A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Is koffie gezond? Ontdek de koffievervanger Bambu

door Marina Cluysen, op 2 december 2014, Klachten
koffie gezond koffievervanger Bambu

Een kop koffie bij het ontbijt of op het werk, het is een echte opkikker. Je krijgt onmiddellijk een boost en de vermoeidheid wordt even aan de kant geschoven. Maar is koffie gezond? En is een koffievervanger een goed idee?

De voordelen van koffie

Cafeïne is het belangrijkste ingrediënt van koffie en heeft bij gematigde consumptie enkele voordelen. Zo heeft cafeïne een stimulerende werking: je krijgt meer energie, je concentratie verscherpt en ook je alertheid verhoogt. Dit zorgt er ook voor dat je fysieke prestaties tijdens duursporten verbeteren. Daarnaast bevat koffie enkele essentiële voedingsstoffen zoals kalium en magnesium en is het een bron van antioxidanten. Volgens enkele studies vermindert koffie het risico op ernstige ziektes en helpt het om langer te leven. Toch drink je beter niet meer dan twee kopjes koffie per dag, want er zijn ook enkele nadelen verbonden aan koffie.

Enkele nadelen van een kopje koffie

Sommige mensen krijgen na het drinken van een kopje koffie maagklachten. Als je vóór het slapengaan koffie drinkt, dreigt je nachtrust bovendien in het gedrang te komen.

Cafeïne is snel uitgewerkt, waardoor men al snel naar een nieuwe kop grijpt. Doordat cafeïne de bloedtoevoer naar de hersenen verhoogt, vitamine B afbreekt en stresshormonen stimuleert, kan het bij overmatige consumptie angst, hyperactiviteit, nervositeit en een verstoord slaappatroon veroorzaken. Wanneer je te vaak cafeïne binnenkrijgt, kan dit leiden tot spanningshoofdpijn en worden de klieren die adrenaline produceren, overbelast. Dit kan resulteren in een chronische stresstoestand. Neem je de cafeïne plots weg? Dan leidt dit tot lichte, tijdelijke ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn of concentratiestoornissen. Daarom is het aan te raden om het koffieverbruik geleidelijk aan te verminderen en over te stappen naar een koffievervanger zoals Bambu.

Kies voor Bambu, een kopje puur natuur

Bambu is een 100% natuurlijke koffievervanger die geen cafeïne bevat en dus helemaal geen invloed heeft op je slaappatroon. Het bevat daarnaast een hoog kaliumgehalte en heeft een positieve invloed op je spijsvertering. Het is een ideaal alternatief voor wie maagklachten krijgt door koffie. Bovendien heeft deze koffievervanger geen verslavende werking. Een kop Bambu is snel gemaakt: los een koffielepel Bambu op in heet water of in een combinatie van hete melk (1/3) en heet water (2/3). Roer goed en geniet van je heerlijk kopje Bambu. Meer inspiratie nodig? Bekijk ons Bambu receptenboekje.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • yvette vande walle, 258 dagen geleden

    Ik heb voorkamerfibrilatie en ben gestopt met koffie te drinken, deze heb ik vervangen door Bambu koffie en zelfs nu en dan een glaasje wijn behoort tot het verleden. Mijn problemen met mijn hart zijn sterk verminderd en zal zeker mijn Bambu koffie blijven drinken. Het smaakt zelfs heerlijk en kan de gewone koffie niet meer drinken, die smaakt me niet meer.

    • Marina Cluysen , 258 dagen geleden

      Hallo Yvette, fijn om te horen dat je zo een goede ervaringen hebt met onze Bambu :)!

  • Belle, 230 dagen geleden

    Heb ik gelezen dat er 72 gram koolhydraten in 100 gram Bambu zitten? Dus drie kwart is suiker?

    • Marina , 230 dagen geleden

      Dag Belle. Bambu bevat wilde chicorei, gemoute gerst, eikels, vijgen en tarwe, Deze voedingsmiddelen bevatten trage suikers. Die worden ook koolhydraten genoemd. Daarom dat er op het etiket 72 g koolhydraten per 100 g Bambu vermeld wordt. Deze koolhydraten zijn dus geen gewone suikers maar wel de trage suikers uit de plantaardige ingrediënten. Er zit dus eigenlijk geen (riet -of bieten) suiker of andere suikervarianten in.

      • Belle, 230 dagen geleden

        Sorry hoor, trage of niet, je lichaam behandelt ze als suiker…
        Wees dus maar voorzichtig met het aantal kopjes dat je op een morgen drinkt….en tel ze bij het aantal grammen suikers als je kH arm eet!

        • Marina , 229 dagen geleden

          Dag Belle, per kopje met 1 koffielepeltje Bambu heb je 1,1 g koolhydraten binnen. Handig om te weten als je op de koolhydraten wil letten.

  • More in Klachten
    droog gezicht
    Dankzij deze 5 tips geen droog gezicht tijdens de kille winterkoude

    De temperaturen beginnen te dalen dus je haalt je warme kleren opnieuw uit de kast. Maar je gezicht kan je...

    Close