A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Koffie en gezondheid: de nadelen van cafeïne

door Marina Cluysen, op 12 februari 2014, Klachten
Koffie en gezondheid - de nadelen van cafeïne

Koffie is één van de meest populaire dranken. Veel mensen kunnen de dag niet starten zonder een kopje koffie, en ook op het werk wordt veel koffie gedronken. Maar is ons koffieverbruik wel gezond? Niet echt; de cafeïne die in koffie zit, kan immers allerlei nadelige effecten teweegbrengen, ook bij een normaal verbruik. Voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, brengt zelfs een laag cafeïneverbruik belangrijke risico’s met zich mee. Informeer jezelf daarom goed over de effecten van cafeïne en overweeg ook eens koffie zonder cafeïne of een koffievervanger.

Advies van de Hoge Gezondheidsraad i.v.m. cafeïne

Eén van de belangrijkste studies op het vlak van koffie, cafeïne en gezondheid, is het rapport van de Hoge Gezondheidsraad. Dit is een wetenschappelijk adviesorgaan van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Uit deze studie bleek dat maar liefst een kwart van alle Belgen te veel cafeïne verbruikt. Het gaat hierbij om een zodanig hoog cafeïneverbruik dat het angstgevoelens kan veroorzaken.

Volgens sommige studies zorgt het drinken van veel koffie en cafeïne voor negatieve cardiovasculaire effecten zoals aderverkalking, gedragswijzigingen, een verhoogd risico op kanker en verminderde vruchtbaarheid bij mannen. Het betreft hier allemaal studies die wetenschappelijk uitgevoerd werden. De Hoge Gezondheidsraad acht deze effecten echter niet voldoende bewezen, althans niet bij een matig koffieverbruik. Maar het is uiteraard altijd beter om het zekere voor het onzekere te nemen en toch je koffie en cafeïneverbruik te matigen, het kan alleen maar gezonder zijn!

Koffie tijdens de zwangerschap: erg gevaarlijk!

Wat wel vaststaat, is dat koffie schadelijk is voor vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn of borstvoeding geven. Zij vormen de belangrijkste risicogroep. Cafeïne kan immers een miskraam uitlokken of een lager geboortegewicht van de baby veroorzaken. Wanneer men koffie drinkt terwijl men borstvoeding geeft, komt de cafeïne in de moedermelk terecht. Dit is uiteraard niet gezond voor de baby en kan het kindje erg onrustig maken. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, worden geadviseerd om geen koffie te drinken, voor hun eigen gezondheid en die van hun baby.

Naast zwangere vrouwen kunnen ook kinderen en pre-adolescenten koffie maar beter vermijden. Bij hen zorgt cafeïne immers in sommige gevallen voor angstgevoelens en gedragsstoornissen. Ook de ontwikkeling van het zenuwstelsel kan worden aangetast.

Koffie zorgt voor vermoeidheid en stress

Vele mensen drinken dagelijks enkele koppen koffie in de ochtend, om goed wakker te worden. Cafeïne helpt dan ook om de dag te beginnen. Helaas zorgt koffie daarna voor vermoeidheid. Dat heeft een heleboel verschillende oorzaken. Ten eerste duurt het maar liefst 15 uur voordat cafeïne volledig uitgewerkt is. Wie ’s middags een kop koffie drinkt, kan daar ’s avonds nog steeds last van hebben. Cafeïne zorgt er immers voor dat je niet goed kan inslapen en vaker wakker wordt gedurende de nacht. Cafeïne remt tevens de aanmaak van melatonine, dat zorgt voor een goede slaap. Deze twee factoren samen zorgen ervoor dat je vermoeider bent. En wie vermoeid is, drinkt dan weer meer koffie. Op die manier kom je in een ongezonde vicieuze cirkel terecht waar je moeilijk uit ontsnapt. Bovendien treedt er gewenning op, waardoor je steeds meer koffie zal moeten drinken om je fitter te voelen.

Te veel koffie drinken zorgt voor vermoeidheid, maar dat is niet alles. Wie vermoeid is, ziet er sneller ouder uit, en gaat ook meer snoepen waardoor het risico op overgewicht toeneemt. Daarnaast werkt cafeïne opwekkend, maar verhoogt het ook stressgevoelens. Na het drinken van koffie voel je je vaak meer gespannen. Koffie heeft daarenboven een vochtafdrijvend effect. Een slechte hydratatie is nefast voor je gezondheid en kan zelfs angstgevoelens en somberheid stimuleren.

Cafeïnevrije koffie is niet cafeïnevrij

De conclusie laat zich al raden: koffie is niet zo goed voor de gezondheid. Vooral het bestanddeel cafeïne leidt tot negatieve effecten. Cafeïnevrije koffie is dus een beter alternatief. Maar laat je niet vangen: koffie met het label ‘cafeïnevrij’ is niet volledig cafeïnevrij. Gebrande cafeïnevrije koffiebonen mogen volgens de Europese richtlijnen immers nog 0,1% cafeïne bevatten, of tot 4 mg per kopje (gemiddeld bevat een kopje gewone filterkoffie zo’n 80 mg cafeïne). Wil je cafeïne echt helemaal vermijden, voor je eigen gezondheid of die van je baby? Kies dan voor een koffievervanger.

Koffievervangers: een gezond en cafeïnevrij alternatief

Een zeer goede koffievervanger is Bambu. Deze heerlijke drank is gemaakt van cichorei, Turkse vijgen, tarwe, gemoute gerst en Griekse eikels. Deze koffievervanger is dus 100% natuurlijk en bevat helemaal geen cafeïne. Je kan hem dus met een gerust hart voor het slapengaan of tijdens je zwangerschap drinken. Bambu koffievervanger zorgt bovendien voor een goede werking van de spijsvertering. Een echt gezond alternatief voor koffie! Ontdek meer recepten in ons Bambu Receptenboekje.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Klachten
6 supertips om je wintertenen aan te pakken
6 supertips om je wintertenen aan te pakken

Tijdens de koude wintermaanden krijgen onze voeten het hard te verduren. Daardoor kan je last krijgen van wintertenen. De symptomen...

Close