A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Kleuren op je bord met … vers fruit

door Marina Cluysen, op 13 augustus 2015, Voeding
Kleuren fruit

Een stuk fruit smaakt niet alleen heerlijk, het bevat ook verschillende vitaminen, mineralen en vezels, die elk hun steentje bijdragen aan jouw gezondheid. Eet daarom verschillende stukken fruit per dag. Wissel daarbij de kleuren met elkaar af, want elke kleur bevat andere essentiële voedingsstoffen.

Rood fruit, zoals aardbei, framboos, kers, rode bessen

Rood fruit bevat veel vitamine C, ideaal om je weerstand te boosten en voor een egale huid. Daarnaast vind je vooral in aardbeien veel foliumzuur, wat bloedarmoede voorkomt. Ook voor de mannen is rood fruit een aanrader. De stof lypoceen houdt namelijk de prostaat gezond.

Groen fruit, zoals appel, peer, kiwi en druiven

Ook groen fruit is een must, want het heeft een positieve invloed op je hart-en bloedvaten. Appels, zoals granny smith, bevatten quercitine, een krachtige antioxidant die onze cellen beschermt tegen vrije radicalen. Eet ook regelmatig een kiwi, want dat is goed voor de bloedsomloop.

Oranje fruit, zoals nectarine, perzik, mango, abrikoos

Oranje fruit bevat luteïne en zeaxanthine en beschermt je ogen tegen het zonlicht. Het bevat net zoals wortels bètacaroteen. Je lichaam maakt hieruit zelf vitamine A aan en dat levert je een verhoogde weerstand, gezond haar, en een gezonde huid op. Abrikoos bevat het meeste bètacaroteen.

Paars of blauw fruit, zoals pruim, blauwe bessen, blauwe druif, bramen

Paars fruit zit boordevol anthocyanen. Deze stof geeft het fruit zijn paarse kleur en biedt veel gezondheidsvoordelen. Zo is het goed voor je geheugen, en werkt het preventief tegen sommige ouderdomsziekten. Paars fruit bevordert bovendien je weerstand.

Kleuren fruit

Geel fruit, zoals banaan, ananas, citroen

Geel fruit bevat kalium, wat de bloeddruk en bloedsuikerspiegel regelt. Vitamine B6 is ook rijkelijk aanwezig in geel fruit. Het is belangrijk voor de eiwittenstofwisseling, leverstofwisseling, zenuwen, groei en de weerstand. Kalium en vitamine C geven bovendien prikkels via de zenuwen door aan de hersenen.

Kleuren fruit

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Mojito Granate_blog
Gezonde drankjes en ijsjes: genieten zonder schuldgevoelens

Een ijsje hier, een terrasje met een verfrissend drankje daar, … ’s Avonds nog een lekkere cocktail? Yes, please! Heerlijk,...

Close