A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Je cholesterol verlagen met omega 3

door Marina Cluysen, op 23 september 2013, Voeding
Je cholesterol verlagen met omega 3

Ongeveer één volwassene op acht kampt met een te hoge cholesterol, de belangrijkste boosdoener voor hart- en vaatziekten. Velen grijpen daarom naar cholesterolverlagende middelen, maar je kan je cholesterol evenzeer op een natuurlijke manier verlagen. Omega 3 vetzuren zullen je bijvoorbeeld helpen in je strijd tegen een te hoge cholesterol.

Goede en slechte cholesterol

Jaarlijks sterven er ongeveer 44.000 mensen aan hart- en vaatziekten die veroorzaakt werden door een te hoge cholesterol. Het gaat dan om een teveel aan ‘slechte’ cholesterol of LDL. Ons lichaam heeft echter ook goede cholesterol (HDL) nodig om hormonen te produceren, vitamine D aan te maken en om te helpen bij de afbraak en de vertering van voedsel.

Je cholesterol verlagen met de juiste voeding

Een te hoge cholesterol is meestal het gevolg van slechte eetgewoonten. Je eetpatroon aanpassen kan daarom al heel wat positieve effecten hebben.

Meer groenten en fruit eten is gunstig voor je cholesterolgehalte. Artisjok versterkt bijvoorbeeld de leverwerking, wat zal helpen bij de afvoer van cholesterol. Avocado’s, olijven, knoflook, grapefruit, sinaasappels, etc. zijn tevens goede cholesterolverlagers. Probeer daarnaast volle granen, noten, zaden en lijnzaad te eten: deze voedingsstoffen verminderen de opname van cholesterol in je lichaam. Ook sojaproteïnen in tofu, tempeh, sojadranken, sojayoghurt en sojanoten bevatten stoffen die nuttig zijn in de strijd tegen een te hoge cholesterol.

Het effect van omega 3 vetzuren

Om je cholesterol te verlagen, laat je verzadigde vetzuren zoveel mogelijk links liggen. Deze verzadigde vetzuren komen vooral voor in dierlijke vetten, zoals boter, melk en vet vlees. Ook transvetten in koekjes, pizza’s, snoep en vette snacks zijn uit den boze.

Vervang deze schadelijke vetzuren liever door onverzadigde vetzuren uit plantaardige vetten en omega 3 vetzuren. Deze plantaardige vetzuren vind je in olijfolie, koolzaadolie, etc. Omega 3 visolie helpt slechte cholesterol verlagen en maakt gezonde HDL cholesterol aan. Eet daarom minstens drie keer per week vette vis zoals zalm, sardientjes of haring. Je kan omega 3 visolie ook innemen via de Efamol Omega Forte capsules. Deze capsules bevatten een geconcentreerde bron van omega 3 vetzuren. Twee capsules per dag helpen je cholesterol doeltreffend verlagen.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
zout
Zout: het witte goud?

Zout is het meest gekende en gebruikte keukenkruid. Tegenwoordig is het spotgoedkoop, maar vroeger was het duur doordat het niet...

Close