A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Ik kan niet slapen, hoe komt dat?

door Marina Cluysen, op 18 maart 2013, Slaap
Ik kan niet slapen, hoe komt dat

Slaap is een essentieel onderdeel van onze gezondheid en welzijn. Toch zijn er een heleboel mensen die niet kunnen slapen en kampen met slaapproblemen. Vier op de tien Belgen kan niet slapen of heeft een slaapprobleem. De oorzaak van deze slaapproblemen is echter niet altijd duidelijk.

Waarom kan ik niet slapen?

De meest voorkomende oorzaak van een slaapprobleem is vaak dat de biologische klok ontregeld is. Dit komt meestal door een verstoord slaapritme. Er zijn namelijk 2 types slapers: uilen en leeuweriken. Ga je liever laat naar bed en kom je ’s morgens langzaam op gang? Dan ben je een ‘uil’. De biologische klok van een uil loopt langzamer dan de 24 uren in een dag. Ga je daarentegen liever vroeg naar bed en sta je graag vroeg op? Dan ben je een ‘leeuwerik’. Dit wil zeggen dat je biologische klok sneller loopt dan de 24 uren die in een dag zitten.

Daarnaast is de oorzaak van slecht slapen niet altijd duidelijk. Het slaapprobleem kan een lichamelijke of geestelijke oorzaak hebben. Dat je niet kan slapen is vaak te wijten aan stress, nervositeit of een slechte slaaphygiëne. Ook is het mogelijk dat je niet kan slapen door geluidsoverlast, te veel licht, te veel of te weinig eten.

Tips om goed te slapen

  • Ga slapen als je lichaam moe wordt, zorg dat dit dagelijks rond het zelfde tijdstip is, zo creëer je een gezond slaapritme. Dit geldt ook voor het opstaan, sta dagelijks rond hetzelfde tijdstip op, ook in het weekend. Zo breng je je biologische klok terug in orde.
  • Doe door de dag geen dutjes! Zo is je lichaam moe op het moment dat je moet slapen. Probeer ook niet bij te slapen of slaap in te halen. Dit heeft geen enkel nut, het ontregelt bovendien je biologische klok.
  • Ontspan voor je gaat slapen, door stress en nervositeit slaap je minder goed. Als je ontspant, doe dit niet met koffie, thee of een alcoholische drank, hier wordt je eerder opgewonden dan rustig van en dat wil je natuurlijk niet vlak voor het slapen gaan.
  • Slaap in een donkere kamer waar geen geluidsoverlast is. Desnoods doe je oordopjes in tijdens het slapen.
  • Kan je nog niet slapen? Probeer dan eens Dormeasan nachtrust. Een 100% natuurlijk product met een natuurlijke werking die je nachtrust optimaliseert.

Internationale dag van de slaap: World Sleep day

Open cursusOp 21 maart, als de lente begint, is het de internationale dag van de slaap. Op deze dag wordt er extra aandacht besteed aan slechte slapers. Slapen is net als eten een belangrijk onderdeel van onze gezondheid. Slaaptekort is zelfs een steeds meer voorkomende doodsoorzaak.

Schrijf je in voor de A.Vogel Slaapcoach

Bovendien kan je ook samen met de A.Vogel Slaapcoach werken aan je nachtrust. Schrijf je vandaag nog gratis in en ontvang meteen interessante tips om beter te slapen en uitgerust wakker te worden!

banner-slaapcoach

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Slaap
Oorzaken en behandeling van slapeloosheid
Oorzaken en behandeling van slapeloosheid

Slapeloosheid of insomnie is een slaapstoornis waarbij men onregelmatig slaapt en daarvan overdag last ondervindt. Onderzoek wees uit dat een...

Close