A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Hoe herken ik gezonde vetten?

door Marina Cluysen, op 20 mei 2014, Voeding
Hoe herken ik gezonde vetten

Dat er verschillende soorten vetten bestaan, is waarschijnlijk geen geheim meer voor jou. Je weet wel: verzadigde, onverzadigde, meervoudig onverzadigde, essentiële vetzuren en transvetten… Onder deze vetten vinden we gezonde en minder gezonde vetten. Om voor eens en voor altijd een duidelijk onderscheid te maken, hebben we alles netjes voor jou op een rijtje gezet.

De belangrijke, gezonde vetten

Je lichaam heeft vetten nodig. Ze zijn namelijk noodzakelijk om energie en vitamine A en D te leveren. Daarnaast zorgen de vetten in ons lichaam voor het transport van vitamine A, D, E en K. Geen onbelangrijke taak!

De twee belangrijkste vetzuren, waar je lichaam eigenlijk niet zonder kan, zijn alfa-linoleenzuur (ook wel omega 3 genoemd) en linolzuur (of omega 6). Deze vetten vallen onder de noemer ‘essentiële vetzuren’, maar worden ook meervoudig verzadigde vetten genoemd. Ze zijn van groot belang voor je gezondheid en kunnen enkel via voeding worden opgenomen.

Daarnaast heeft ons lichaam ook sommige verzadigde vetzuren nodig om micro-organismen te vernietigen. Een voordeel van verzadigde vetten is dat ze van nature stabiel zijn en nauwelijks reageren op hitte, zuurstof, water en licht. Dat wil zeggen dat ze op zeer hoge temperaturen verhit kunnen worden en langer houdbaar zijn.

Tips meer gezonde vetten eten

Er zijn verschillende vetten die goed voor je zijn en zelfs nodig zijn voor een gezonde levensstijl. Om je te helpen deze gezonde vetten te herkennen, hebben we nog enkele tips om meer gezonde vetten op te nemen:

  • Om het evenwicht tussen de verschillende vetten te behouden en de juiste hoeveelheid te onthouden hanteren we volgende vuistregel: je lichaam moet voldoende onverzadigde vetten opnemen, minder verzadigde vetten en zo min mogelijk transvetten (max 10% van je dagelijkse vetinname).
  • Omega-3 vetzuren zitten in onverzadigde vetten, vis, zeevruchten, noten en groene groenten.
  • De gezondste vetten zijn: kokosolie en roomboter (verzadigde vetten), olijfolie en avocado (enkelvoudig onverzadigde vetten). Ook cacaoboter is gezond, maar voornamelijk in pure chocolade.
  • Kies voor snacks met gezonde vetten zoals noten, olijven, avocado en kaas.
  • Onverzadigde vetten herkennen? Dat doe je aan het feit dat ze vloeibaar zijn bij kamertemperatuur.
  • Let op: oliën rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren zoals zonnebloemolie en lijnzaadolie worden best niet verhit, hierdoor worden ze beschadigd en ongezond.

Ongezonde vetten die we beter vermijden

De vetten die we echt onder de noemer ongezond kunnen plaatsen zijn transvetten. Dit zijn bewerkte plantaardige vetten die heel wat schade veroorzaken in ons lichaam. Helaas is de voedingsindustrie dol op deze transvetten. Ze maken het namelijk eenvoudig om chips, koeken en graanproducten te produceren. Bovendien maken de transvetten deze producten langer houdbaar. Waarom je producten met transvetten beter links laat liggen? Je lichaam kan niets doen met deze vetten, ze zijn onnatuurlijk. Daarbij zijn deze slechte vetten de oorzaak van hart- en vaatziekten, je vermijd ze dus beter.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Gezonde slaatjes een snelle en lichte zomerse maaltijd
Gezonde slaatjes: een snelle en lichte zomerse maaltijd

Wat smaakt er lekkerder op een warme zomerdag dan een fris en knapperig slaatje boordevol gezonde groenten? Slaatjes zijn erg...

Close