A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Gezonder eten, ook tijdens het barbecueseizoen

door Marina Cluysen, op 18 juli 2014, Voeding
Gezonder eten

Wanneer de zon zich laat zien en de temperatuur zachter wordt, halen we met z’n allen de barbecuetoestellen van onder het stof. Samen met familie en vrienden barbecueën is gezellig en een stukje lekker vlees is niet te versmaden. Helaas horen grote hoeveelheden vlees, vettige sauzen en alcohol steevast bij het hele gebeuren. Deze 7 praktische tips om gezonder te eten tijdens een barbecue zijn dus vast heel erg welkom!

Is een barbecue altijd ongezond?

De meeste mensen denken dat een barbecue per definitie ongezond is. Wie gezonder wil eten vermijdt deze gelegenheid vaak, maar dat is nergens voor nodig. Bij een barbecue gebruik je immers weinig vetstof en wordt het vlees gegrild. Dit is een stuk gezonder dan bakken in boter. Het probleem zijn de vettige bijgerechten zoals aardappelsla met mayonaise en de te grote hoeveelheden vlees en sauzen. Wie deze schrapt, geniet van een lekkere en gezonde barbecue!

Gezonder eten tijdens een barbecue: 7 praktische tips

Gezonder eten tijdens een barbecue is perfect mogelijk met deze tips:

  • Beperk de hoeveelheden. Gemiddeld eten mensen tijdens een barbecue 2.000 calorieën, en dat is evenveel als je normaal op een hele dag binnenkrijgt. Geniet dus van het eten, maar hou je aan normale porties.
  • Hamburgers en worsten bevatten erg veel vet. Puur vlees op de grill is echter een gezond alternatief, en veel lekkerder! Kip en kalkoen zijn de gezondste keuze. Dompel ze niet onder in marinade, maar besprenkel ze ermee.
  • Je hoeft niet steeds vlees te eten. Vis is ook heel lekker en kan je heerlijk klaarmaken op de barbecue in een aluminium schaaltje met wat kruiden en groenten. Ook vleesvervangers kan je perfect grillen op de rooster.
  • Om je vleesconsumptie te beperken maar toch gezellig mee te barbecueën kan je stukjes vlees samen met veel groenten aan een satéstokje rijgen. Deze brochettes smaken heerlijk op de barbecue en maken je gerecht meteen een stuk gezonder. De beste groenten hiervoor zijn aubergine, courgette, paprika, tomaat, ui, paddenstoelen, venkel, … Natuurlijk kan je deze groenten ook op de barbecue of in een schaaltje roosteren.
  • Wie gezonder wil eten tijdens een barbecue kiest natuurlijk voor lichte slaatjes en fruitsalades. Schep hier gerust een flinke portie van op!
  • Vettige sauzen zijn erg slecht voor je lijn. Gezonde alternatieven zijn allerlei soorten saladedressings. Kies bij vlees of vis voor een saus op basis van yoghurt in plaats van mayonaise.
  • Drink een glaasje alcohol voor de gezelligheid, maar hou het nadien bij water.

Gezonder eten en meer bewegen gaan hand in hand

Bovenstaande tips helpen je zeker om gezonder te eten tijdens een barbecue. Natuurlijk is beweging ook erg belangrijk. Overtuig je vrienden dus om voor of na het eten iets actief te doen, zoals samen een wandeling maken, meespelen met de kinderen, een partijtje frisbee of badminton in de tuin, …. Samen bewegen is niet alleen gezond, het is ook nog eens supergezellig en zorgt ervoor dat je barbecuefeest een dag wordt om nooit te vergeten!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
voedingstips bij examenstress
Een gezonde geest in een gezond lichaam

Examens? Leer deze voedingstips vanbuiten! In de weken voor en tijdens de examenperiode brengen studenten vele uren door achter hun...

Close