A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Gezonde voedingstips bij een moeilijke stoelgang

door Marina Cluysen, op 12 augustus 2014, Spijsvertering
Gezonde voedingstips bij een moeilijke stoelgang

Ongeveer één op drie mensen heeft af en toe last van een moeilijke stoelgang. Dit zorgt voor klachten zoals buikpijn en een onaangenaam gevoel. Dankzij de juiste voeding verloopt je stoelgang een pak vlotter. Probeer volgend advies zeker uit!

Een moeilijke stoelgang of verstopping voorkomen

Verschillende factoren werken samen om je darmwerking vlot te laten verlopen. De belangrijkste zijn vezels, vocht en beweging. Als deze uit balans raken, werken je darmen trager en wordt er te veel vocht onttrokken aan de ontlasting. Daardoor verloopt de stoelgang moeilijker.

De beste tip die we je kunnen geven is: veel water drinken. Anderhalve liter water per dag is het absolute minimum. Ook regelmatig bewegen helpt bij een moeilijke stoelgang. Het verhoogt je stofwisseling en stimuleert je darmwerking.

Voeding om de stoelgang te bevorderen

Vezels bevorderen de darmwerking en voorkomen verstopping. De aanbevolen hoeveelheid vezels bedraagt 30-40 gram per dag. Dat lijkt niet veel, maar het is toch heel wat. Vezels zijn aanwezig in fruit, groenten, noten en volkorenproducten. Om voldoende vezels binnen te krijgen, moet je op één dag bijvoorbeeld twee stuks fruit, 300 gram groenten, zeven volkoren boterhammen én een portie aardappelen eten. Maar liefst negen op tien mensen halen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet.

Voor wie moeite heeft om voldoende vezels te eten, hebben we een gouden tip: eet zemelen. Zemelen zijn het vezelrijke buitenste deel van een graankorrel. Enkele eetlepels per dag helpen om meer vezels op te nemen. Wel opletten, want vezels zijn alleen effectief als er voldoende vocht aanwezig in je lichaam is. Veel water drinken is dus de boodschap!

Nog enkele tips voor wie kampt met een moeilijke stoelgang

  • Vermijd vezelarme producten zoals wit brood en voedingswaren met geraffineerde suikers (koekjes, cakejes,…).
  • Drink geen koffie of alcohol, dit vermindert de opname van vocht door je lichaam.
  • Lijnzaad – de zaadjes van vlas – bevorderen de stoelgang. Je kan lijnzaad gewoon over je eten strooien, maar nog beter is het om A.Vogel Linoforce in te nemen. Dit natuurlijke product bevat lijnzaad en bevordert een regelmatige en vlotte transit.
  • Van karnemelk, yoghurt, peperkoek, stroop, pruimen en sap van citrusvruchten wordt wel eens gezegd dat ze kunnen helpen bij een moeilijke stoelgang. Het kan geen kwaad om dit eens uit te proberen, maar overdrijf er niet mee.

 

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Spijsvertering
Opgeblazen gevoel na het feesten - De redding is nabij...
Doeltreffende tips om een opgeblazen gevoel te vermijden

Hapjes, een glaasje bubbels, een heerlijk menu en lekkere desserts… de feestdagen staan voor de deur en lijken synoniem te...

Close