A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Gezond ontbijten: start de dag vol energie met deze heerlijke smoothie

door Marina Cluysen, op 4 september 2014, Voeding
Gezond ontbijten: vol energie naar school met deze heerlijke smoothie

“Eet ’s morgens als een koning, ’s middags als een prins en ’s avonds als een bedelaar”, zo luidt het gezegde, en daar schuilt zeker een kern van waarheid in. Veel mensen ontbijten niet of stoppen snel een koekje in hun mond. Toch is het ontbijt een belangrijke maaltijd. We voorzien je dan ook graag van nuttige tips voor een lekker en gezond ontbijt!

Waarom is gezond ontbijten zo belangrijk?

Het ontbijt is de eerste maaltijd van de dag en mag zeker niet overgeslagen worden. Vier redenen om gezond te ontbijten:

1. ’s Morgens heb je al ongeveer 12 uur niets gegeten. Het is dus hoog tijd om de energiebehoeften van je lichaam aan te vullen.

2. Door gezond en voldoende te ontbijten verdeel je je energie-inname evenwichtiger over de dag.

3. Ontbijten vermindert de drang naar (ongezonde) snacks tijdens de voormiddag.

4. Samen aan de ontbijttafel plaatsnemen is een gezonde en gezellige gewoonte.

Wat is een gezond ontbijt?

Een gezond ontbijt is evenwichtig samengesteld volgens de voedingsdriehoek. Het bevat:

  • water, koffie, thee of fruitsap
  • graanproducten, zoals volkorenbrood of volle granen. (Cornflakes zijn te vermijden omdat ze veel suiker bevatten.),
  • fruit en groenten,
  • melkproducten, zoals yoghurt of kaas.

Lukt het je niet om elke dag al deze producten als ontbijt te verorberen? Geen nood, combineer er gewoon enkele tot een gezond ontbijt en wissel dagelijks af. Nog wat inspiratie nodig voor een stevig en gezond ontbijt, en dat zonder graanproducten? Ontdek ons recept!

Stevige onbijtsmoothie met vers fruit en Molkosan

Dit heb je nodig:

  • 100 gram blauwe bessen, frambozen en/of bosvruchten. Buiten het seizoen koop je gewoon diepgevroren vruchten, die zijn even gezond.
  • 150 ml kokosmelk
  • 250 ml yoghurt
  • Een handvol versie spinazie of twee stengels bleekselderij
  • 20 ml Molkosan Fruit, een gezonde melkweidrank

Hoe je hem maakt? Alles in de blender en mixen maar! Om de smoothie mooi te presenteren versier je hem met bosvruchten, kleine spinazieblaadjes of kruiden.

Voor een nog voedzamer ontbijt voeg je 50 gram weiproteïnen toe, deze zorgen voor een meer verzadigd gevoel en zijn een bron van energie. Wie wil kan natuurlijk ook andere gezonde groenten en fruit verwerken in deze smoothie!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Cholesterol verlagen dankzij knoflook
Je cholesterol verlagen dankzij knoflook? Het is mogelijk!

Cholesterol, er wordt de laatste tijd heel veel over gesproken. Wat is dat eigenlijk? Hoe kan je je cholesterol verlagen...

Close