A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Gezond afvallen van a tot z: alle tips & tricks op een rijtje

door Marina Cluysen, op 4 februari 2014, Voeding
Gezond afvallen - tips & tricks

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent dat velen onder ons zich hebben voorgenomen om dit jaar wat overtollige kilo’s te verliezen. Hoor jij daar ook bij? Wij hebben alle tips en tricks verzameld om gezond af te vallen.

De waarheid over vetten

Er bestaan twee soorten vetten, namelijk verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten of vetzuren zijn op kamertemperatuur vast of gestold. Je vindt ze in dierlijke vetten zoals vleesvet of melkvet, in kokosolie, bak- en frituurvet. Ook in koekjes, chips, gebak, etc. zijn meestal heel wat verzadigde vetten verwerkt. Verzadigde vetten werken isolerend en kunnen efficiënt vitamines opslaan. Ze worden daarentegen minder snel afgebroken door ons lichaam, zodat je al snel een teveel aan verzadigde vetten binnenkrijgt.

Wil je afvallen, dan kies je liefst zoveel mogelijk voor onverzadigde vetten of vetzuren. Deze vetten zijn bij kamertemperatuur vloeibaar van vorm. Het zijn plantaardige vetten die erg nuttig zijn voor je lichaam en ontstekingsremmend, bloedverdunnend en bloeddrukverlagend werken. Daarnaast helpen ze hart- en vaatziekten voorkomen. Voorbeelden van onverzadigde vetten zijn olijfolie, zonnebloemolie en lijnzaadolie.

Gezond ontbijten is een must

Gezond ontbijten is de eerste stap naar een slanker lichaam. Iedere dag ontbijten is een goede gewoonte die je zal helpen om gewicht te verliezen. Een gezond en voedzaam ontbijt zorgt er immers voor dat je je voldaan voelt en in de voormiddag minder snel de neiging hebt om naar ongezonde tussendoortjes te grijpen.

Enkele tips voor een gezond ontbijt:

  • Een omelet met asperges of andere groenten
  • Bananenpannenkoekjes: meng 1 banaan met 2 eieren en een flinke snuf kaneel. Bak dit op een matig vuur
  • Gerookte zalm met stukjes appel, bieslook en wat crème fraîche
  • Griekse yoghurt met blauwe bessen/frambozen en een handje ongezouten noten
  • Gekookt ei met stukjes komkommer

Gezonde voeding met mineralen, voedingsvezels, vitaminen

Om gezond af te vallen is het niet alleen belangrijk dat je drie maal per dag eet, maar dat je ook drie maal per dag gezond eet. Dat betekent dat je maaltijden voldoende vitaminen, mineralen en voedingsvezels moeten bevatten.

Vitaminen en mineralen (calcium, fosfor, magnesium, natrium, etc.) zijn goed voor je gezondheid omdat ze helpen met veel chemische processen in het lichaam. Voedingsvezels helpen met het schoonhouden van de darmen en het verteren van voedsel. Vitaminen, mineralen en voedingsvezels vind je vooral in groenten. Daarom is het aangeraden om ongeveer 400 gram groenten per dag te eten. Probeer daarbij zoveel mogelijk af te wisselen, want elke groente bevat verschillende voedingsstoffen!

Gezond snacken mag!

Het moeilijkste aan een dieet is dat je snel verleid wordt door een heerlijke snack als je maag begint te knorren. Zo’n hongeraanval is moeilijk te negeren, waardoor je al snel de koelkast induikt op zoek naar iets lekkers. Tussendoortjes eten zal je dieet echter niet belemmeren, zolang je kiest voor gezonde snacks. Enkele voorbeelden van gezonde tussendoortjes:

  • Fruit is een heel gezond tussendoortje. Fruit bevat weliswaar calorieën in de vorm van suikers, maar hier gaat het om fructose, een gezonde suiker.
  • Groenten bestaan soms tot 90% uit water en bevatten daardoor nagenoeg geen calorieën. Toch zitten groenten boordevol vitaminen en mineralen, wat van groenten de ideale snack maakt. Kersttomaatjes, wortels, augurken en komkommer zijn lekker, gezond en hebben geen voorbereiding nodig. Je kan ze zo meenemen!
  • Gedroogde vruchten zijn lekker zoet en bevatten veel vitamines, mineralen en vezels. De vezels zorgen snel voor een verzadigd gevoel, zodat je vlugger genoeg hebt en niet te veel snackt.
  • In peulvruchten (zoals bonen, erwten, linzen, pinda’s, etc.) zitten veel vezels, antioxidanten en eiwitten, maar ook koolhydraten. Het gaat hier evenwel om goede, langzame koolhydraten die een positieve invloed op je gewicht hebben.

Drink voldoende

Sommige studies concluderen dat water drinken het metabolisme versnelt en je op die manier helpt afvallen. Er zijn echter net zo veel studies die geen verband vonden tussen water drinken en gewicht verliezen. Veel water drinken is zeker niet ongezond, maar of het je zal helpen afvallen is een andere vraag. Door water te drinken voor een maaltijd en voor je tussendoortjes zal je sneller een verzadigd gevoel krijgen en dus minder calorieën eten. Niet alleen water is daarvoor geschikt: ook met groene thee en verse vruchtensappen zal je minder snel naar de verkeerde dingen grijpen.

Beweeg!

Gezonde voeding zal je helpen om te vermageren, maar als je gezond eten combineert met voldoende beweging zal je eens zo snel afvallen. Beweging helpt immers bij het verbranden van calorieën en elke calorie die je verbrandt, kan niet als vet worden opgeslagen. Bovendien vergroot je op die manier je kansen om na het afvallen je gewicht te behouden. Sporten en lekker bewegen is trouwens pure fun, zeker als je een beetje conditie opgebouwd hebt!

Stress belemmert afvallen

Een gezonde portie stress gedurende een beperkte tijd is goed voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat alle stoffen in je lichaam in de juiste verhouding blijven bestaan. Om gezond af te vallen is het echter belangrijk dat je niet te veel stress hebt in je dagelijkse leven en dat je geen last hebt van langdurige stress. Tijdens een stress-moment zal je namelijk vaak naar zoete snacks en calorierijke tussendoortjes grijpen, wat absoluut niet bevorderlijk is voor je gewichtsverlies. Bovendien maakt je lichaam tijdens lange periodes van stress cortisol aan, een stof die ervoor kan zorgen dat je gewicht vasthoudt (vooral op je buik).

Zoek een dieetbuddy

Afslanken is gemakkelijker als je het met iemand samen doet. Zo kan je elkaar motiveren als het moeilijk wordt. Afvallen met een goede vriend(in) of een collega in de buurt is daarom een goed idee. Ook je partner is een ideale dieetbuddy, zo kan je samen gezond eten en hoef jij geen gezond slaatje te eten terwijl je partner aan zijn bord frieten begint.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Afvallen door je metabolisme te verhogen
Afvallen door je metabolisme te verhogen

Het metabolisme is de naam voor het proces in je lichaam dat energie omzet en verbruikt. Alle processen die het...

Close