A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Detox | Ga fris de lente in met een lentekuur

door Marina Cluysen, op 4 maart 2013, Energie, Spijsvertering
Detox | Ga fris de lente in met een lentekuur

Aan het eind van de winter voelen heel wat mensen zich lusteloos en moe. Bovendien hebben we nogal eens last van een opgeblazen gevoel, vermoeidheid of slapeloosheid. Hoog tijd om te luisteren naar de signalen van ons lichaam en een zuiveringskuur te doen.

De tol van de winter…

Afvalstoffen stapelen zich op in ons lichaam. Daarom doen we er goed aan om ons lichaam te zuiveren en de werking van onze organen te stimuleren.. Zeker na een lange en donkere winterperiode waarin we (te) weinig bewegen, goed eten en veel drinken, is het juiste moment gekomen om lichaam en geest te zuiveren. De vasten bij de Christenen, de ramadan bij de moslims, een zuiveringskuur inlassen is bovendien een traditie die de mensheid al duizenden jaren toepast…

Detox: een lenteweek inlassen

Een week volstaat om een zuiverende lentekuur in te lassen en je lichaam te ontgiften. Tijdens deze lenteweek volg je een licht programma. Honger lijden hoeft niet, maar je krijgt wel de nodige vitaminen en mineralen binnen.

  • Dag 1: 1, 2, 3, start! Je dag begint met gezonde en energierijke voeding. Geen zoetigheden, vette sauzen of industrieel bereide producten, maar noten, fruit, volkorenboterhammen, groenten staan op het menu. Dit vul je aan met water met Molkosan en een cafeïnevrije koffievervanger als Bambu.
  • Dag 2: bewegen met die benen! Vandaag staat er niet enkel gezond eten op het menu, we gaan ook bewegen. Ga fietsen, wandelen of joggen in de frisse buitenlucht. Of hou je meer van zwemmen, fitnessen of werken in de tuin? Allemaal goed, zolang je maar frisse lucht inademt.
  • Dag 3: sapjes persen. Dag drie is een sapdag, het perfecte middel om je lichaam te zuiveren en je darmflora te stimuleren. Ook je reserves aan lichaamsvet worden aangesproken. Combineer ongeveer 1 liter fruitsappen en groentesappen met water.
  • Dag 4: neem wat rust. Blijf je gezonde voedingspatroon aanhouden en neem wat rust. Ga bijvoorbeeld op tijd naar bed. Detoxen kan vermoeiend zijn voor je lichaam, dus help je lichaam te ontspannen.
  • Dag 5: laad die batterijen maar op! Ga er maar flink tegenaan vandaag! Superfood vol antioxidanten levert je tonnen energie. Eet dus vooral uien, bessen, broccoli, bosbessen, pruimen, bieten, blauwe druiven enz. Je gaat je lichaam verder zuiveren van gifstoffen, je immuunsysteem wordt opgekrikt… En trek naar buiten om te bewegen!
  • Dag 6: verwen jezelf! Na zes dagen heb je een extraatje verdiend. Trakteer jezelf op een sauna- of wellness dagje.
  • Dag 7: laatste loodjes. Na een lentekuur van zeven dagen voel je je nu heel wat lichter, fitter en energieker. Hou dit vol door Molkosan te drinken, je bord niet te vol te scheppen, af en toe een sapdag in te lassen, weinig zout en gezonde vetten te eten. Ook voedingssupplementen zoals Aciforce en Boldocynara forte ondersteunen je spijsvertering en houden je in balans.

Na de verfrissende lentekuur

Een zuiveringskuur zorgt dat je weer optimaal kan functioneren. Het resultaat? Je loopt weer over van bruisende energie, verliest overtollige kilo’s, je weerstand krijgt een boost en je voelt je fit! Laat maar komen die lente!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Greet Wijgerde, 1372 dagen geleden

    Zelf ben ik MS-patiënte en probeer natuurlijk zoveel mogelijk te bewegen ,maar is het aangeraden om dan een lentekuur te doen ,want ik heb al weinig weerstand . De spuiten zijn wekelijks ook zwaar met koukoorts en koorts en duizelingen . Wat is trouwens het verschil tussen koukoorts,ik bibber uit mijn lijf ,komt eerst en daarna koorts . Raar maar waar.Gebruik de enchina forte om meer weerstand op te bouwen . Ook riboflavine en magnesium . Toffe site ,hoor en ik ben best tevreden met dr Vogel

  • Marina Cluysen , 1364 dagen geleden

    Greet. De lentekuur geeft tips om gezonder te leren eten en om gezonder te leren leven. Een gezonde voeding en levenswijze zal de weerstand verhogen. Dus wat dat betreft, kan je de lenteweek zeker meedoen. Als je ergens over twijfelt, kan je dat onderdeel altijd laten vallen. Er is niets verplicht natuurlijk.

    Koukoorts bestaat eigenlijk niet. Vooraleer de temperatuur bij een zieke oploopt, geeft het lichaam een typische fysiologische reactie : nl rillingen. Dit lijkt op koude rillingen maar het is geen koude koorts, wel een voorloper van de opkomende koorts. Het lichaam probeert met de aanmaak van koorts de ziekmakende microben of bacteriën onschadelijk te maken: de microben of bacteriën kunnen nl niet tegen hitte en zullen afsterven. Anderzijds wordt het metabolisme versneld zodat het immuunsysteem geactiveerd wordt en beschadigde cellen sneller worden hersteld. Zo wordt de zieke dus juist beter. Wat wel bestaat is onderkoeling. In dat geval zakt de temperatuur een paar graden. Alles tussen 35 en 37° is normale lichaamstemperatuur.

  • More in Energie, Spijsvertering
    7 tips voor meer energie
    Last van winterblues? 7 coole tips voor meer energie

    Wie januari zegt, zegt donkere, druilerige dagen, zegt sombere stemmingen, zegt winterblues. Wanneer de winter in volle gang is, de...

    Close