A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

De 4 meest voorkomende slaapproblemen

door Marina Cluysen, op 26 februari 2013, Slaap
4 meest voorkomende slaapproblemen

Slapen, we doen het de helft van ons leven. Het is belangrijk dat we goed slapen om de dag nadien goed te presteren. Maar wat als je moeite hebt met slapen? Of als je nooit uitgerust bent? Wat zijn de oorzaken en bestaan er oplossingen voor slaapproblemen? Begin alvast met het opbouwen van een slaaproutine. Zo is je lichaam op de hoogte van het uur dat je gaat slapen en het uur dat je opstaat en zo kan het zich hierop voorbereiden.

Slaapstoornissen bestaan in verschillende vormen. Wij zetten hier de meest voorkomende slaapproblemen op een rij.

Slaapapneu – ademhalingsproblemen in je slaap

Een klein deel van de bevolking heeft hier mee te maken. Slaapapneu zorgt ervoor dat je luchtpijp toeklapt waardoor mensen tot 60 seconden stoppen met ademen. Hierdoor daalt het zuurstofniveau waardoor je brein wakker wordt. Als je vervolgens terug begint te ademen, is dit vaak met een snurk. Vaak komt het voor bij mensen met overgewicht. Patiënten beseffen vaak niet dat ze hiermee kampen. Slaapapneu kan worden vastgesteld door een slaapdokter. Bij het vaststellen van de apneu kan je beslissen om een operatie te ondergaan. Maar er bestaan ook nog andere behandelingen om dit slaapprobleem aan te pakken.

Insomnie of slapeloosheid, het bekendste slaapprobleem

Eén van de symptomen van slapeloosheid ligt voor de hand, moeilijk inslapen. Andere symptomen zijn meerdere en langere periode wakker worden, ’s morgens niet uitgerust zijn en je prikkelbaar en suf voelen doorheen de dag. Je lichaam heeft nood aan regelmaat, een ritme van opstaan en slapengaan. Zo kan je lichaam zich een uur op voorhand voorbereiden om op te staan. Zonder routine moet je lichaam nog wakker worden wanneer je opstaat. Probeer dit ritme ook in het weekend aan te houden.

Ongewone gedragingen in je slaap (Parasomnie)

Dit is slaapgedrag dat niet thuishoort in je slaap. De meest voorkomende bij volwassenen zijn nachtmerries en praten in je slaap. Dit is het bekendste slaapprobleem en af en toe een nachtmerrie is normaal. De oorzaak hiervan is vaak stress. Als je praat in je slaap ligt de oorzaak bij een deel van je hersenen dat nog wakker is. Praten in je slaap is erfelijk, maar iedereen kan er mee te maken krijgen. Dit kan wanneer je slaappatroon verstoord is door bijvoorbeeld alcohol of medicatie. Al is dit een redelijk onschuldig slaapprobleem.

Hypersomnie, te veel slapen

Dit is vaak een teken van slechte gezondheid. Veel mensen met een chronische aandoening slapen te lang. Het kan duiden op een depressie. Symptomen hiervan zijn dat je elk ogenblik van de dag ongewenst en onwillekeurig in slaap kan vallen. Ook moeite met opstaan en veel dutten over dag kunnen hier op wijzen. Praat hierover met je arts als je een lange periode veel slaapt.

Tips om beter te slapen

Open cursusOm slaapproblemen te vermijden kan je best zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip gaan slapen en opstaan. Zo ontwikkel je een vast slaap-waakritme en dit bevordert de kwaliteit van je slaap. Zoek voor jezelf het nodige aantal uren slaap. Voor sommigen is dit 8 uur, voor anderen ligt dit dan weer lager. Maak er een gewoonte van om in je bed te slapen, niet eerst nog even lezen of tv kijken. Daarnaast doen een goede kwaliteit van matras en hoofdkussen ook al wonderen. Je valt moeilijk in slaap als een matras te hard of te zacht is. Er bestaan ook verschillende producten die een oplossing bieden voor slaapproblemen. Dormeasan, bijvoorbeeld, helpt als je slecht inslaapt of moeilijk doorslaapt. Het is een tablet die uw slaap bevordert, dit omwille van vijf rustgevende planten.

Schrijf je in voor de A.Vogel Slaapcoach

Bovendien kan je ook samen met de A.Vogel Slaapcoach werken aan je nachtrust. Schrijf je vandaag nog gratis in en ontvang meteen interessante tips om beter te slapen en uitgerust wakker te worden!

banner-slaapcoach

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • vangheluwe christine, 1373 dagen geleden

    Zeer goed middel