A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Je cholesterol verlagen dankzij knoflook? Het is mogelijk!

door Marina Cluysen, op 19 augustus 2014, Voeding
Cholesterol verlagen dankzij knoflook

Cholesterol, er wordt de laatste tijd heel veel over gesproken. Wat is dat eigenlijk? Hoe kan je je cholesterol verlagen via je voeding? En welk effect heeft knoflook? Deze vragen worden hieronder beantwoord.

Cholesterol, wat is dat?

Het is een vetachtige stof die nodig is voor de bouw van celwanden in je lichaam. Er is een verschil tussen goede en slechte cholesterol. Een hoge waarde van goede cholesterol is dus positief. Bij een hoger cijfer van slechte cholesterol moet je echter opletten. Het verhoogt namelijk de kans op hartklachten en aderverkalking. De ideale waarde ligt onder 200 mg/dl. Hierbij ligt de goede cholesterol (HDL) best boven 40 mg/dl en de slechte (LDL) onder 100 mg/dl.

Cholesterol verlagen met voeding

Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen om je cholesterol te verlagen en dus gezonder door het leven te gaan. Een aanpassing van je voeding zal je al een heel stuk vooruit helpen. Zo is het belangrijk om voldoende vezels te eten. Deze vind je onder andere in groeten, fruit en granen zoals havermout.

Ook voedingsmiddelen die omega 3 rijke vetzuren bevatten, mogen niet ontbreken in je menu. Vette vis (zoals zalm, makreel en tonijn), lijnzaad en walnoten zijn rijk aan deze vetzuren.

Vervolgens is het ook aan te raden om enkel onverzadigd vet te gebruiken. Gebruik tijdens het koken bijvoorbeeld olijfolie of zonnebloemolie in plaats van boter. Daarnaast zijn ook etenswaren zoals soja-eiwit, blauwe bessen, avocado, bonen, appels en donkergroene bladgroenten zoals spinazie zeker aan te raden.

Voeg al deze elementen dus in voldoende mate toe aan je dagelijkse menu. Zo zal je cholesterolgehalte er al wat beter uitzien.

Vergeet hierbij ook niet dat het beperken van verzadigde vetten en transvetten je cholesterol ten goede komt. Het is niet altijd even gemakkelijk, maar verminder ook het verbruik van voedingsmiddelen zoals eierdooiers, gefrituurd eten, koekjes, chips, cakes en taarten, orgaanvlees, melk, kaas en boter.

Cholesterol verlagen met knoflook

Voeg ook knoflook toe aan je gerechten. Het verhoogt namelijk de goede cholesterol, verlaagt de slechte cholesterol en voorkomt dat deze blijft hangen in de aderen. Nog een voordeel is dat het gunstig is voor de lichaamsdruk. Een extra teentje knoflook toevoegen aan je gerechten is dus zeker positief.

Ben je echter bang voor de geur die knoflook achterlaat, dan kan je ook altijd overgaan tot het innemen van A.Vogel Allisan knoflookdragees. Deze verlagen de cholesterol en lichaamsdruk zonder dat je een knoflookgeur hebt. Op deze manier geniet je ten volle van de voordelen van knoflook zonder dat het nadeel je parten speelt.

Andere manieren

Het is natuurlijk belangrijk om je cholesterolgehalte goed in het oog te houden. Laat dus op tijd eens je bloed nemen bij de dokter. Zo weet je of je snel in actie moet schieten of dat je deze tips moet toepassen om je cholesterolgehalte te behouden en gezond te leven.

Daarnaast beweeg je best voldoende en ook stoppen met roken heeft een positieve invloed op je cholesterol.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Gezonder eten
Gezonder eten, ook tijdens het barbecueseizoen

Wanneer de zon zich laat zien en de temperatuur zachter wordt, halen we met z’n allen de barbecuetoestellen van onder...

Close