A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Een calciumtekort vermijden doe je zo!

door Marina Cluysen, op 11 september 2014, Voeding
Een calciumtekort vermijden doe je zo!

Calcium zorgt voor sterke botten. Voor je lichaam is het dus een essentiële voedingsstof. Toch kampen sommige mensen met een calciumtekort. Dat treedt vaker op bij ouderen of zwangere vrouwen. Een calciumtekort vermijden of oplossen? Ontdek hier ons waardevol advies!

Waarom hebben we calcium nodig?

Calcium – of simpelweg kalk – is nodig voor de opbouw en het onderhoud van sterke botten. Tot de leeftijd van 30 jaar worden onze botten steeds steviger. Daarna vermindert de hoeveelheid calcium in het bot echter stelselmatig en kan er uiteindelijk een calciumtekort optreden. Dat komt vaak voor bij zwangere vrouwen of tijdens de menopauze. Het gevolg van dit tekort is botontkalking (osteoporose), met alle gevolgen van dien.

Voldoende calcium opnemen, kan de ziekte voorkomen. Bovendien zorgt calcium voor meer dan alleen maar sterke botten: je krijgt er ook sterke tanden van, het is goed voor de spieren en voorkomt spierpijn, zorgt voor een regelmatige hartslag en voorkomt hartklachten. Calcium draagt ook bij aan de bloedstolling en regelt de bloeddruk.

De symptomen van een calciumtekort laten zich dus al raden: de belangrijkste zijn botklachten, zwakke tanden, spierkrampen, vertraagde bloedstolling en hoofdpijn.

Calciumtekort aanpakken met gezonde voeding

Om calcium goed op te nemen is vitamine D vereist. Loop dus geregeld even buiten in de zon met onbedekt hoofd en armen: zo maak je snel vitamine D aan. Zonder vitamine D helpt het namelijk niet om calciumrijke voeding te eten. Vervolgens nuttig je enkele van de volgende producten.

Voeding die veel calcium bevat:

  • Alle zuivelproducten (melk, kaas) bevatten veel calcium. De beste zijn echter yoghurt, biogarde, karnemelk en kwark.
  • De volgende soorten groenten in rauwe vorm: worteltjes, witte kool, koolrapen met blad en stengel, knolselder, radijs, waterkers, look, sojaproducten, broccoli, paksoi.
  • De volgende vruchten en noten: vijgen, rozijnen, paranoten, amandelen, maanzaad en zilvervliesrijst.

Calciumtekort voorkomen doe je zo!

Voor sterke botten zijn twee dingen noodzakelijk: veel beweging en voldoende calcium. Een calciumtekort vermijden doe je door A.Vogel Urticalcin te gebruiken. Dit volledig plantaardige middel op basis van brandnetel, natuurlijke mineralen en oesterschelpen bevordert het vermogen van het lichaam om calcium en andere mineralen uit de voeding op te nemen. Zo pak je een tekort aan kalk efficiënt aan!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Gezond vermageren zonder dieet op 10 manieren
Gezond vermageren zonder dieet op 10 manieren

Overtollige kilo’s zijn natuurlijk niet gezond. Maar je buikje proberen weg te werken met een crashdieet is dat evenmin. Gezond...

Close