A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Beter omgaan met stress? Dat doe je zo!

door Marina Cluysen, op 27 september 2016, Stress
Omgaan met stress

Lig jij ’s ochtends na het ontwaken ontspannen in je bed en barst je van de energie om aan een nieuwe dag te beginnen? Of voel je je uitgeput terwijl de to-do lijstjes voor die dag door je hoofd schieten? Is de tweede optie het meest herkenbaar voor jou? Dan is de kans groot dat je last hebt van stress. Niet abnormaal: bijna 2/3e van alle Belgen geeft aan dat ze te kampen hebben met stress op het werk. En eigenlijk is daar niets mis mee, zolang het binnen de perken blijft. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet de spuigaten uitloopt en hoe kan je best omgaan met stress?!

Door de drukte van onze huidige samenleving krijgen veel mensen af te rekenen met stress. De combinatie van een gezin, job, sociaal leven en huishouden is dan ook erg zwaar bij momenten. Ren jij ook de hele dag door van hot naar her en lijken de to-do lijstjes eindeloos? Dan is het belangrijk dat je leert omgaan met stress. Indien je dit niet doet, kan je stress steeds erger worden en leiden tot fysieke en mentale klachten.

Wat is stress?

Stress is een chemische reactie in je lichaam, onder invloed van stresshormonen. Wanneer je in contact komt met iets dat spanning of druk veroorzaakt, komen er stresshormonen vrij in je lichaam. Dankzij deze hormonen komt je lichaam in een staat van paraatheid.

Vroeger, in de oertijd, hadden we dit nodig om te overleven. Tijdens het jagen bijvoorbeeld, gierden de stresshormonen door ons lijf. Daardoor waren we extra alert en konden we sneller reageren op gevaar door ofwel te vechten of te vluchten.

Tegenwoordig heeft stress minder te maken met overleven, maar is het wel nog steeds een nuttige reactie. Het houdt je namelijk alert en tilt je prestaties naar een hoger niveau.

Wat doet stress met je lichaam?

Omgaan met stress - symptomen

Stresshormonen hebben verschillende effecten op je lichaam:

  • Je hartslag en bloeddruk stijgen, waardoor er meer zuurstof en bloedsuiker naar je spieren gaat om je klaar te maken om te lopen of vechten. Dit leidt soms tot hartkloppingen.
  • Je zweet meer onder stress, omdat je spieren moeten afkoelen om efficiënt te blijven werken.
  • Bloed wordt doorgevoerd van de huid naar diepere lagen in je lichaam. Dit heeft als doel bloedverlies te verminderen wanneer je een huidwonde hebt. Het geeft je onder stress een rillend of tintelend gevoel.
  • Je kan je beter focussen. Alle aandacht gaat naar de aankomende dreiging, waardoor al je andere gedachten even op pauze worden gezet.
  • Je lichaam activeert je immuunsysteem zodat het infecties kan bestrijden.
  • Je voelt bijna geen pijn.
  • Functies in je lichaam die op dat moment minder belangrijk zijn, zoals je spijsverteringsstelsel, werken tijdelijk trager, zodat je lichaam op de belangrijkere zaken kan focussen.

Positieve stress vs. negatieve stress

Dit is echter alleen het geval bij acute, positieve stress. Bij positieve stress is er namelijk slechts in beperkte mate sprake van stress en eerder van een gezonde spanning. Ook gaat je stresslevel slechts tijdelijk de hoogte in.

Als je echter gedurende een langere periode erg veel last hebt van stress, spreken we van chronische, negatieve stress. Wanneer deze negatieve stress lang aanhoudt, brengt hij allerlei psychologische en fysieke klachten met zich mee, zoals slapeloosheid, hoofdpijn en vermoeidheid.

Het is dus erg belangrijk dat je stress onder controle houdt. Leren omgaan met stress is dan ook essentieel voor een goede gezondheid.

Omgaan met stress

Leren omgaan met stress is niet zo moeilijk. Maar je moet wel weten hoe je eraan moet beginnen natuurlijk! Daarom geef ik je vandaag 3 tips om beter te leren omgaan met stress.

Omgaan met stress - tips

1. Word je bewust van je stressgevoelens en praat erover

Je kunt pas leren omgaan met stress, als je je er bewust van bent. Ervaar je gevoelens van irritatie, prikkelbaarheid of overgevoeligheid? Ga dan op zoek naar de oorzaak van die stressgevoelens. Komen ze steeds opnieuw terug in bepaalde situaties of zijn er personen die je stressniveau verhogen? Leg je jezelf onrealistische doelen op of stel je te hoge eisen aan jezelf? Als je de oorzaak van je stress gevonden hebt, kan je er iets aan gaan doen. Misschien pak je het beter anders aan? Of misschien maak je je onnodig druk?

Tot slot is het belangrijk dat je durft praten over stress. Op die manier leer je het probleem onder ogen zien en verlicht je je zorgen. Deel je frustraties en vraag om hulp als je voelt dat de stress je te veel wordt. Het zal je verbazen hoeveel vrienden en familie er voor je klaarstaan om advies te geven en je te helpen. Voel je je niet klaar om erover te praten? Schrijf je zorgen dan neer. Zo kan je alles beter in perspectief plaatsen en je zorgen loslaten.

2. Mindfulness oefeningen

Bedenk je eens hoe vaak je met iets bezig bent, terwijl je eigenlijk aan iets anders denkt. Tijdens het aardappelen schillen, op het toilet, onder de douche, tijdens je werk, … . Eigenlijk zijn we dus altijd met meerdere dingen tegelijk bezig. Erg vermoeiend!

Mindfulness is een actieve meditatietechniek waarbij je leert om je aandacht volledig bij het nu te houden. Een pak minder zweverig dus dan het op het eerste zicht klinkt :-).

En eigenlijk heb je er ook niet veel voor nodig. Het begint met je aandacht en gedachten te focussen op datgene waar je op dat moment mee bezig bent. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen: wat ruik ik, zie ik, voel ik, hoor ik, proef ik, welke gedachten gaan er door mijn hoofd en welke emoties ervaar ik?

De tweede stap is dat je jezelf geen mening vormt bij de indrukken die je opdoet. Het is zoals het is op dit moment. Als je bijvoorbeeld heel kwaad bent dan focus je je volledig op dat gevoel en alle sensaties en gedachten die er mee samenhangen, maar je veroordeelt jezelf er niet om. In plaats van te vechten tegen deze gevoelens en gedachten laat je ze er gewoonweg zijn.

Het voordeel van mindfulness? Gedachten en gevoelens gaan je steeds minder opslokken en je leert om comfortabel te zijn met alles wat zich aandient. Doordat je bewuster in het leven staat, kan je ook beter keuzes maken die echt bij je passen. En het mooist van allemaal is dat mindfulness je helpt om meer te genieten van het leven. En door dat alles ervaar je een pak minder stress!

3. Leer ‘neen’ zeggen

Omgaan met stress tips 1

Collega’s, kinderen, je man, je ouders, je broer/zus, vriendinnen, … . Iedereen lijkt af en toe wel iets van jou nodig te hebben. Helpen bij een groot project op het werk, mee huiswerk maken met je kinderen, boodschappen doen voor je ouders. Het houdt eigenlijk niet op. Reden daarvoor? Jij zegt nooit neen. En dat weet iedereen rondom je goed genoeg. En dus blijven ze jou steeds maar ‘belasten’ met hun eigen zorgen en taken.

Krijg jij het ook al Spaans benauwd als je er nog maar aan denkt om ‘neen’ te zeggen op iemands verzoek? Dan is het hoog tijd om dat te leren! Door af en toe ‘neen’ te zeggen, doe je jezelf een groot cadeau. Je schenkt jezelf namelijk meer tijd. Tijd om te spenderen aan zaken die voor jou van tel zijn, maar ook om dingen te doen die je leuk vindt.

Belangrijk, want door dingen te doen die je leuk vindt, krijg je energie. Het is namelijk de ideale manier om je batterijtjes even op te laden en helemaal te ontstressen!

Heb jij wel eens last van stress? En hoe ga je er dan mee om?

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Stress
Gezondheidskwaaltjes-zittend-beroep
Zittend beroep? Deze 5 gezondheidskwaaltjes horen erbij!

Zitten wordt tegenwoordig het nieuwe roken genoemd. Het zou namelijk minstens even ongezond zijn! Slecht nieuws voor mensen met een...

Close