A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

6 voedingsmiddelen die je hersenen schaden

door Marina Cluysen, op 19 april 2016, Voeding
Voedingsmiddelen-hersenen

Je hersenen zijn het meest complexe orgaan van je hele lichaam. Zij vormen het waarnemende, aansturende, controlerende en informatie-verwerkende centrum van je lichaam en zijn erg belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam. Je hersenen zijn zó belangrijk, dat het amper te bevatten is. Goed zorg dragen voor je hersenen is dan ook essentieel voor een goede gezondheid. Je voeding is daarbij van groot belang, want bepaalde voedingsmiddelen schaden je hersenen!

Wanneer we gezond eten, doen we dat meestal omdat we er fit willen uitzien. Of omdat we gezonder willen zijn in het algemeen. Daarbij denken we dan voornamelijk aan de spijsvertering, lever, het hart, … De hersenen worden vaak een beetje vergeten. Onterecht, want met de juiste voedingsmiddelen doe je je hersenen echt een groot plezier.

Gezonde voedingsmiddelen voor je hersenen

Voedingsmiddelen-hersenen-gezonde-vetten

Een goed voorbeeld van gezonde voedingsmiddelen voor je hersenen is vette vis. Denk maar aan  zalm, makreel, haring, tonijn, sardines, ansjovis, … . Kies liefst voor verantwoord gevangen wilde vis, als het even kan. Die is gezonder dan z’n gekweekte soortgenoot. Door deze regelmatig op het menu te zetten, maak je je hersenen echt gelukkig: zij kunnen niet functioneren zonder gezonde vetten! De Omega-3 in vette vis zorgt er bijvoorbeeld voor dat het hersenmembraan vloeibaar blijft en dat de communicatie in de hersenen op een efficiënte manier verloopt.

6 voedingsmiddelen die je hersenen schaden

Maar net zoals je je hersenen gelukkig kan maken met bepaalde voedingsmiddelen, zijn er ook andere die je hersenen net ongelukkig maken. Ze belemmeren de optimale werking ervan en zijn daardoor schadelijk voor je hersenen. Tijd voor een overzicht!

1. Zwaar bewerkte voedingsmiddelen
Voedingsmiddelen die zwaar bewerkt zijn (te herkennen aan de E-nummers op de verpakkingen: hoe meer E-nummers, hoe meer bewerking er aan te pas is gekomen), hebben een negatief effect op de werking van je hersens. In beperkte mate vormen ze geen probleem, maar wanneer je voeding voornamelijk uit bewerkte voedingsmiddelen bestaat, zullen je hersenen (en je lichaam in het algemeen) daar wel hinder van ondervinden.

Chemisch bewerkte voedingsmiddelen bevatten heel veel suiker en fructose-siroop. Daarnaast bevatten ze ook erg veel zout en transvetten. Ze zijn dus misschien wel handig als je snel een maaltijd op tafel wilt hebben, maar op lange termijn doe je er meer kwaad dan goed mee.

2. Vetten
Oké, je hersenen kunnen niet zonder vetten. Maar dan heb ik het wel over gezonde vetten! Ooit gehoord van een brain-drain? Transvetten veroorzaken een letterlijke brain-drain. Volgens diëtiste/nutritioniste Tori Holthaus vergroot een transvetrijk-voedingspatroon je kansen op ziektes geassocieerd met Alzheimer.
Een onderzoek gepubliceerd in 2012 in het magazine Neurology, toont aan dat transvetten ervoor zorgen dat je hersenen krimpen. Denk volgende keer 2x na voor je die chips, koekjes, margarine, … eet!

voedingsmiddelen-hersenen-vetten

Daarnaast zijn er ook verzadigde vetten. Zij veroorzaken, naast een uitzettende taille, ook een vergroot risico op hersen-gerelateerde ziektes.

3. Suiker
Suikerrijke dranken zoals frisdrank, energydrank en sportdrank zijn de grootste bron van toegevoegde suiker in het dieet van de meeste mensen. Maar ook koekjes, cake, gebakjes, ijsjes, yoghurt met fruitsmaak, snoep, ontbijtgranen, … bevatten erg veel suiker.

Daardoor krijgt je lichaam al snel meer suiker te verwerken dan het aankan/nodig heeft. Nutritionisten geven aan dat dit erg ongezond is. Enerzijds omdat het gewichtstoename veroorzaakt, anderzijds omdat het simpelweg lege calorieën zijn: deze voedingsmiddelen bevatten geen nutritionele waarde. Je hersenen halen er dus geen enkel voordeel uit.

Ook fructose (een suiker die van nature voorkomt in bepaalde voedingsmiddelen zoals fruit) kan een negatief effect hebben wanneer je er te veel van binnenkrijgt. Het zou ervoor zorgen dat je minder goed kan onthouden en dat je minder makkelijk nieuwe informatie memoriseert.

4. Kunstmatige toevoegingen
Kunstmatige toevoegingen vind je voornamelijk in bewerkte voedingsmiddelen. Zij zijn samengesteld uit bewaarmiddelen, kleurstoffen, smaakstoffen en stoffen die je voedsel meer textuur moeten geven. Stuk voor stuk hebben ze geen enkele toegevoegde nutritionele waarde voor je lichaam en kosten ze je hersenen enkel energie bij het verwerken ervan.

5. Cafeïne

Voedingsmiddelen-hersenen-cafeine
Koffie-lovers opgelet! De cafeïne in jouw kopje koffie verhoogt je alertheid en zorgt ervoor dat je je (tijdelijk) energieker voelt. Anderzijds zorgt cafeïne er ook voor dat je hartritme stijgt, je bloed sneller gaat pompen en dat je je goed voelt. Al deze bijwerkingen zorgen ervoor dat cafeïne zo verslavend is.

Een kopje koffie af en toe kan zeker geen kwaad, maar probeer niet te overdrijven. Bij een overdosis cafeïne (en daar spreken we al over wanneer je meer dan 3 tassen koffie per dag drinkt) krijg je last van hoofdpijn, angstgevoelens en slaapstoornissen. Ook kan het leiden tot verwarring en hallucinaties.

6. Zout
Zout maakt een groot onderdeel uit van ons dagdagelijks voedingspatroon. Het wordt aan bijna elke maaltijd toegevoegd. Een beetje zout kan er dan ook voor zorgen dat een gewone maaltijd een pak beter smaakt. Toch kan je er maar beter mee opletten: door veel zout te eten, kan je lichaam in overdrive gaan. Dit maakt het moeilijker om te ontspannen en om een normale vochtbalans te behouden. Ook de zenuwgeleiding kan vertraagd worden door je lichaam als wijze van zelfbescherming.

Onderzoek heeft daarnaast uitgewezen dat een slechte vasculaire gezondheid, samen met een zoutrijk voedingspatroon en een gebrek aan beweging ervoor kan zorgen dat je sneller last krijgt van cognitieve verzwakking op latere leeftijd.

Gebaseerd op een artikel van Healthy Diet Base.

Meer weten over gezonde voeding?

Gezonde snacks-nieuwsbrief gezonde voedingAlles weten over gezonde voeding? De zin en onzin van suiker, zout, vetten, gluten, … in je eten?

Schrijf je dan vandaag nog in voor onze nieuwsbriefspecial rond “Gezonde voeding”. Je ontvangt deze gratis nieuwsbrief ongeveer 4x per jaar. Bovendien werken we exclusieve en gezonde gerechten uit, helemaal in het teken van de special.

Eet jij veel van bovenstaande voedingsmiddelen? En ga je dat proberen in te perken vanaf nu?

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Gezond eten
Altijd Lente(week)? Leren genieten van gezond eten!

De afgelopen week heb ik heel wat flashbacks naar mijn jeugd gehad. Naar al die keren dat ik boven een...

Close