A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

6 fabels over voeding ontkracht. Welke kende jij al?

door Marina Cluysen, op 27 januari 2015, Voeding
6 fabels over voeding

Je lichaam in topconditie te houden, dat doe je door gezond te eten. Helaas doen er heel wat twijfelachtige ‘waarheden’ de rond over gezonde en ongezonde voeding. Vind jij het ook zo moeilijk om waarheid van fictie te onderscheiden als het gaat over gezonde voeding? Wij helpen alvast 6 fabeltjes de wereld uit.

1. Vet is slecht voor je

Fout. Er is namelijk een verschil tussen gezonde en ongezonde vetten. Tot deze laatste groep behoren de verzadigde vetten die verborgen zitten in geraffineerde producten zoals snoep, koekjes en gebak. De vetten die wel goed zijn voor ons lichaam, zijn onverzadigde vetten. Die vind je in vis, noten en zaden, avocado en plantaardige olie. Ze bevatten vitaminen en bouwstoffen die essentieel zijn voor je lichaam. Schrap dus zeker niet alle vetten van je menu, maar kies voor de gezonde vetten zoals kokosolie.

2. Groenten en fruit kan je vervangen door vitaminepillen

Fout. Groenten en fruit bevatten tal van mineralen, vezels en vitaminen die onvervangbaar zijn door supplementen. Wél is het zo dat er tegenwoordig minder vitaminen in onze voeding zitten dan vroeger. Vitaminepillen kunnen dus een goede aanvulling zijn, ook om je weerstand op te krikken tijdens de winter.

3. Fruit met of zonder schil, het maakt geen verschil

Fout. De schil van appels, peren, kersen en druiven bevat vezels en die zijn goed voor je lichaam. Let wel op dat je het fruit goed wast voor je het opeet; het kan namelijk nog sporen van bestrijdingsmiddelen bevatten.

4. Melk is goed voor elk

Fout. Hoe ouder je wordt, hoe minder melk je lichaam nodig heeft. Bij kinderen is melk enorm belangrijk voor de botten en de groei van het lichaam, maar als volwassene beperk je beter de inname van melk. Het kan namelijk darmklachten veroorzaken en wordt minder goed verteerd. Tip: vervang koemelk door soja- of notenmelk.

5. Vruchtensap is gezonder dan frisdrank

Fout. Het vruchtensap dat je in de supermarkt koopt, bevat evenveel calorieën als frisdrank. Zelfgeperst fruitsap daarentegen is wél gezonder dan frisdrank. Helaas gaan er bij het persen van fruit vitaminen verloren én vruchtensap bevat veel (natuurlijke) suikers. Hierdoor is het beter om lekker stuk fruit te eten in zijn gewone vorm.

6. Koffie is ongezond

Juist. Je drinkt inderdaad beter geen koffie. De cafeïne in koffie belast je darmen, verstoort je slaapritme en werkt ook nog eens verslavend. Het is veel gezonder om een kop groene thee of een koffievervanger zoals Bambu te drinken. Je vindt meer inspiratie in ons Bambu receptenboekje.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Diabetes en voeding
Diabetes en voeding: hoe pas je je eetpatroon aan?

Voor diabetici is een gezonde eet- en levensstijl uitermate belangrijk. Om je bloedsuikerspiegel op peil te houden, moet je letten...

Close