A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Snel ontstressen met deze 5 tips!

door Marina Cluysen, op 29 maart 2016, Stress
Ontstressen

Stress is een populair onderwerp tegenwoordig. Meer en meer mensen hebben er dan ook last van. Op zich niet echt een probleem. Een klein beetje stress kan er zelfs voor zorgen dat je beter gaat presteren. Maar wanneer stress de bovenhand krijgt (bv. wanneer je nooit het gevoel hebt even op adem te kunnen komen, of als je je steeds opgejaagd voelt) kan je last hebben van chronische stress. Beter voorkomen dan genezen… Hoog tijd dus om te ontstressen met deze 5 tips!

Hoewel stress in beperkte mate zeker zijn nut heeft, gaat het eerder beklemmend werken wanneer je er constant last van hebt. Bovendien kan stress op die manier zelfs een gevaar betekenen voor je gezondheid. Op tijd en stond ontstressen is dan ook erg belangrijk!

Wat is stress?

Stress is een natuurlijke reactie die optreedt in spannende situaties. In je hersenen komt bij stresserende situaties cortisol vrij, een stresshormoon. Het verhoogt je mentale en lichamelijke alertheid (vandaar dat stress in beperkte mate een positief effect heeft op je prestaties).

Positieve vs. negatieve stress
Enerzijds heb je positieve stress, anderzijds negatieve stress. Sta je op het punt om je aan een pretparkattractie te wagen of je ‘ja-woord’ te geven? Dan ervaar je waarschijnlijk een lichte vorm van stress. Positieve stress (ook wel gekend als acute stress aangezien deze vorm van stress enkel optreedt in bepaalde situaties). Je hersenen én je lichaam reageren sneller en alerter door het vrijgekomen stresshormoon.

Daarnaast bestaat er ook negatieve stress, oftewel chronische stress. Dit ervaar je wanneer je continu last hebt van stress. Dit is heel belastend voor je lichaam en werkt belemmerend. Onderneem onmiddellijk actie wanneer je merkt dat je hier last van hebt!

Ontstressen

Waarom stress vermijden?

Stress wordt ook wel de stille killer genoemd. Het brengt namelijk allerlei lichamelijke en mentale klachten met zich mee. De meeste mensen zijn er zich niet eens van bewust dat hun klachten voortkomen uit stress.

Bij acute stress (of stress van korte duur) zijn dit de meest voorkomende fysieke symptomen:

•    Je hart slaat sneller en je krijgt hartkloppingen.
•    Je spieren spannen zich op.
•    Je bloeddruk stijgt.
•    Je ademt sneller en korter.
•    Je moet vaak naar het toilet.

Deze fysieke effecten helpen je lichaam om zichzelf beter te beschermen tegen gevaar. Je maakt adrenaline aan, je uithoudingsvermogen en reactiesnelheid stijgen en je wordt alerter. Veel sporters ervaren deze symptomen van positieve stress vlak voor of tijdens hun wedstrijd, waardoor ze een betere prestatie kunnen neerzetten. Doordat deze verschijnselen slechts van korte duur zijn, zijn ze in principe niet schadelijk voor je gezondheid.

Heb je daarentegen voortdurend last van stress? Dan spreken we van negatieve, chronische stress. Hierbij ervaar je heel wat fysieke symptomen, zoals:

•    Pijn in de borstkas
•    Maag- en darmproblemen zoals diarree, constipatie en misselijkheid
•    Duizeligheid
•    Een verzwakt immuunsysteem, met terugkerende verkoudheden en infecties als gevolg

Ontstressen - buikpijn

Als je de oorzaak van jouw stress niet aanpakt, verergeren de symptomen en kunnen andere gezondheidsproblemen de kop opsteken, zoals een hoge bloeddruk of zelfs depressie.

Laat het dus zeker niet zover komen en zorg ervoor dat je op tijd en stond kunt ontstressen!

5 Tips om te ontstressen

Anti-stress? Tip 1: Relativeer
Heb je duizend-en-één dingen te doen? En lijkt niets helemaal goed te gaan? Laat het dan even voor wat het is… Morgen is er weer een nieuwe dag. En ja, je had waarschijnlijk liever gehad dat die ene taak vandaag nog uitgevoerd was. Maar wat zal er gebeuren als het niet lukt? De wereld zal niet vergaan.
Laat stress dus niet de bovenhand krijgen, relativeer het belang van je taken en deadlines en laat alles even los. Wat écht belangrijk is, krijg je altijd wel gedaan. En al de rest? Dat was dan misschien toch niet zo belangrijk als je dacht… .

Anti-stress? Tip 2: Adem in, adem uit
Wordt het je allemaal even te veel? Ligt de volgende taak al op je te wachten terwijl je de vorige nog niet eens hebt kunnen afronden? Lijkt het haast of iedereen een stukje van je nodig heeft? Dat kan erg stresserend zijn. Je voelt je opgejaagd en vindt geen rust.
Probeer op zo’n momenten je ademhaling onder controle te krijgen. Adem diep en langzaam in en uit. Herhaal dit ongeveer tien keer. Je zal merken dat dit een ontspannend effect heeft, waardoor je alles achteraf weer wat beter aankan.

Anti-stress? Tip 3: Laat je gaan
Overvallen door stress? Laat je even helemaal gaan. Zet je lievelingsliedje op en zing mee uit volle borst. Of haal je beste dansmoves boven op jouw ultieme dansschijf. Trek je sportschoenen aan en loop enkele kilometers door het bos. Ga wandelen met de hond. Kruip in bad met een goed boek en een lekker glas wijn. Maakt niet uit wat je doet, maar laat je even helemaal gaan. Doe waar je zin in hebt en zorg ervoor dat je helemaal tot rust komt. Het enige waar je nu aan denkt? Dat ben jijzelf!

Ontstressen - bad

Anti-stress? Tip 4: Lach je zorgen weg
Niet dat je jouw zorgen en problemen niet serieus moet nemen. Maar door te lachen, verdwijnen ze wel (voor even) als sneeuw voor de zon. Kijk nog eens naar die film waar je altijd zo hard om moet lachen. Of zoek wat grappige kattenfilmpjes op YouTube. Wat je ook aan het lachen brengt, het resultaat is altijd hetzelfde: je stress en zorgen ben je even helemaal vergeten. Na een intense lachbui voel je je als herboren.

Anti-stress? Tip 5: Een droomleven
Wanneer je veel last hebt van stress, lijkt een lekker rustig leven vaak een onbereikbare droom. Temeer omdat je ook niet goed slaapt als je veel stress hebt. Zodra je hoofd je kussen raakt, dringen allerlei zorgwekkende gedachten zich aan je op. “Ik mag morgen niet vergeten de was te doen”, “Ik moet morgen zeker dat mailtje sturen naar die collega”, “Ohnee, nu ben ik weer vergeten om even te bellen naar m’n moeder”, … . Klinkt bekend?

Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden. Leg desnoods een pen en een schriftje naast je bed zodat je alle gedachten die in je opkomen, kan noteren. Zo kan je ze meteen ook weer loslaten en blijven ze niet door je hoofd spoken. Op die manier kan je genieten van een welverdiende en weldoende nachtrust. Wie goed uitgerust is, heeft minder last van stress!

Ontstressen - slaap

Zo. Dat waren mijn tips om snel te ontstressen. Ken jij er nog eentje? Vul gerust aan hieronder!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Stress
Anti stress
Geef stress geen kans met deze 5 anti-stresstips

Iedereen heeft weleens te maken met stress. Stress is namelijk onvermijdelijk. Stress op het werk, stress in de auto, examenstress,...

Close