A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

5 fabels over voeding ontkracht

door Marina Cluysen, op 17 september 2015, Voeding
fabels over voeding

Over voeding en diëten doen heel wat fabeltjes de ronde. Het internet overspoelt ons dagelijks met allerlei tips over voeding die ons slanker en gezonder zouden maken, maar ze werken lang niet allemaal. Vijf voedingsmythes ontkracht.

1. ‘Negatieve calorieën’

Sommige mensen beweren dat je afvalt door voeding met zogenaamde ‘negatieve calorieën’ te eten. Volgens de beweringen zou je lichaam meer energie nodig hebben om die voeding te verteren dan er calorieën inzitten. ‘Onzin,’ zeggen voedingsdeskundigen. ‘Negatieve calorieën’ bestaan dus helemaal niet. De bewering dat selder zo weinig calorieën bevat dat je er meer verbruikt dan inneemt door het te eten, is dan ook net zo onwaarschijnlijk als ze klinkt. Al blijft selder natuurlijk wel een uitstekende caloriearme snack.

2. Eieren zijn slecht voor je cholesterol

Van eieren werd lang gezegd dat ze je cholesterol de hoogte injagen. Intussen weten we dat vooral verzadigde vetzuren daarvoor verantwoordelijk zijn en die vind je slechts in minieme hoeveelheden terug in eieren. Regelmatig een eitje eten is zelfs goed voor je, want eieren zijn rijk aan antioxidanten, ijzer, eiwitten en vitamines.

fabels over voeding

3. Koolhydraten zijn de vijand

Minder koolhydraten eten, helpt om af te vallen. Maar ze volledig schrappen uit je dieet is geen goed idee. Als je te weinig koolhydraten eet, haalt je lichaam energie uit je spieren – en spierafbraak wil je natuurlijk vermijden. Je lichaam heeft de vezels in volkorenbrood, -pasta of volle rijst dus broodnodig om goed te functioneren.

4. Olie bevat minder calorieën dan boter

Plantaardige olie is gezonder omdat het minder verzadigde vetzuren bevat dan boter. Maar olie bevat zeker niet minder calorieën. Even spaarzaam gebruiken is de boodschap!

5. Alcohol helpt je inslapen

Het befaamde ‘slaapmutsje’ helpt je misschien om sneller in te dommelen, maar dat is slechts een voordeel op korte termijn. Alcohol zorgt ervoor dat je slaap minder diep is, omdat het de REM-fase – de fase waarin we dromen – uitstelt en verkort. Bijgevolg ben je ’s ochtends minder goed uitgerust.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
Superfoods
Van chiazaad tot gojibes: zijn superfoods echt een must?

Superfoods zijn de laatste tijd helemaal hot in foodieland, maar is dat wel terecht? Wat maakt superfoods nu precies zo...

Close