A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

10 voedingsmiddelen voor meer energie

door Marina Cluysen, op 23 augustus 2016, Energie, Voeding
plus d'énergie

Je eet gezond, slaapt voldoende en beweegt regelmatig. Maar toch voel je je futloos en vermoeid? Dan eet je misschien niet de juiste voeding. Sommige voedingswaren zijn namelijk heuse energiebommetjes en zorgen ervoor dat je de hele dag door meer energie hebt. Ontdek ze allemaal!

De drukte van onze huidige samenleving eist bij velen z’n tol en zorgt ervoor dat we ‘en masse’ klagen over vermoeidheid. We geeuwen de hele dag door en vallen haast in slaap waar we bij staan.

Gaan de kopjes koffie er bij jou ook elke dag weer vlot binnen? Raak je maar niet ‘bijgeslapen’? Deze 10 energie-boostende voedingswaren helpen jou aan meer energie.

1. Eieren

En dan met name het eigeel. Dit is namelijk rijk aan choline. En deze B-vitamine zorgt ervoor dat je voedsel kan worden omgezet in energie. Daarnaast bevatten eieren ook vitamine D voor sterke botten. Bovendien zijn ze ook een goede bron van proteïnen.

2. Bananen

Is het je ook al opgevallen hoeveel bananen Nadal naar binnen werkt tijdens een tennismatch? Echt niet alleen omdat hij zo graag bananen eet  hoor J. Wel omdat ze erg veel koolhydraten bevatten die door de ruime hoeveelheid vezels langzaam worden afgegeven. Ze voorzien je daardoor lange tijd van energie. Eet ze ’s ochtends bijvoorbeeld met wat havermout en pindakaas voor een goede start van de dag!

Meer energie - bananen

3. Avocado

Avocado’s zijn echte energiebommetjes. Naast de goede vetten bevatten ze ook veel mineralen waaronder magnesium. Magnesium ontspant het lichaam en geeft meer energie als je onder stress staat.

4. Noten

Ongebrande, ongezouten noten zijn een perfect tussendoortje om meer energie te krijgen. Ze bevatten namelijk de ideale combinatie van gezonde vetten, vezels en proteïnen. De vetten en proteïnen houden de bloedsuikerspiegel stabiel en de vezels zorgen ervoor dat koolhydraten in je lichaam langzamer vrij worden gegeven, zodat je geen last krijgt van pieken en dalen, maar juist voor lange tijd energie hebt.

5. Zilvervliesrijst

Zilvervliesrijst is rijk aan mangaan, een mineraal dat de productie van energie uit proteïnen en koolhydraten stimuleert. Zilvervliesrijst is bovendien een lekker en makkelijk ingrediënt om toe te voegen aan diverse maaltijden.

6. Zalm

Zalm is een goede bron van omega 3 vetzuren die gezond zijn voor het hart en de bloedvaten. Maar daarnaast zit er ook erg veel proteïne en vitamine B in wat ook hier weer helpt om je voeding om te zetten in energie. Wist je trouwens dat wilde zalm veel meer omega 3 vetzuren bevat dan gekweekte zalm?

7. Pompoenpitten

Lekker om als tussendoortje op te knabbelen of om in een slaatje te verwerken: pompoenpitten. Ze zijn namelijk een goede bron van proteïnen, gezonde vetten en vezels. Daardoor voel je je langer verzadigd en krijg je er meer energie van. Daarnaast bevatten ze ook nog veel fosfor, magnesium en zink voor extra energie.

Meer energie - pompoenpitten

8. Water

Het verbaast je misschien om deze terug te vinden in dit lijstje, maar water drinken helpt wel degelijk als je last hebt van een vermoeid gevoel. Water zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen in je bloed goed getransporteerd kunnen worden en helpt afvalstoffen te verwijderen uit je lichaam. Drink daarom altijd voldoende water, want een goede hydratatie is essentieel voor het optimaal functioneren van je lichaam.

9. Gojibessen

Deze superfood wordt in de Chinese geneeskunde al jarenlang gebruikt voor meer energie. Ze zorgen ervoor dat je beter om kan gaan met stress en stimuleren een gezonde gemoedstoestand. En ze stimuleren de bloedcirculatie in je lichaam waardoor zuurstof makkelijk door je lichaam vloeit.

Meer energie - gojibessen

10. Spinazie

Een boot besturen, Brutus weghouden van Olijfje, slepen met zware tonnen, … Dat kan Popeye ook alleen maar hele dagen volhouden dankzij zijn voorraadje spinazie ;-). Spinazie zit barstensvol ijzer en zorgt zo voor extra energie.

Koken voor meer energie

Zo, met dit overzichtje kan je nu zelf weer aan de slag in de keuken. Je zal het verschil merken en voelen dat je meer energie hebt. Zelf geen inspiratie? Op onze website vind je een heleboel gezonde gerechten waar deze ingrediënten in verwerkt zitten.

Een goed voorbeeld, met maar liefst 3 (!) energietoppers uit deze lijst, is onze toast met gepocheerd ei, zalm en spinazie. Bekijk hier het recept.

Gezonde gerechten - gepocheerd-ei-met-spinazie-en-zalm

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Inge, 73 dagen geleden

    Meer energie voeding

  • More in Energie, Voeding
    Gezonde gerechten - gepocheerd-ei-met-spinazie-en-zalm
    5 gezonde gerechten die binnen de 20 minuten op tafel staan!

    Kies jij ook steeds voor ongezonde comfort food omdat je de tijd niet hebt om gezonder te koken? Dan is...

    Close