A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

10 tips om je energielevel te boosten!

door Marina Cluysen, op 10 september 2013, Energie
Tips voor meer energie

Geraak je ’s ochtends amper uit bed en zit je de hele dag op je werk te geeuwen achter je computerscherm? Of heb je na je werk geen energie meer over om ook nog aan de huishoudelijke taken te beginnen? Dan heb jij waarschijnlijk last van een energietekort. Wij geven je 10 simpele tips om je energie te boosten, zonder het gebruik van cafeïne of ongezonde energiedrankjes.

1. Vermijd stress

De mails in je mailbox, je smartphone die constant rinkelt, deadlines … Vermoeiend en stresserend. Probeer het van je af te zetten. Die mailtjes moeten heus niet allemaal meteen beantwoord en uitgevoerd worden. Laat je telefoon rinkelen en doe verder waar je mee bezig bent. Je zal merken dat dit je een gevoel van rust geeft. En dat is soms net wat je nodig hebt. Neem geregeld vakantie zodat je daarna met hernieuwde energie weer aan de slag kan en ga op zoek naar manieren om je stressniveau aan te pakken.

2. Beweeg!

Het is waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt wanneer je je moe en lusteloos voelt, maar bewegen is dé manier om je energielevel te boosten. Na een uitputtende sportsessie voel je je bruisen van energie. Plan je sportsessies in als je een drukke agenda hebt. Dit is soms lastig maar hier moet je echt tijd voor maken.

3. Eet je energieniveau op peil

Evenwichtige en gezonde voeding zorgt ervoor dat je energieniveau terug op peil geraakt. Vermijd snelle suikers en verwerkte voeding. Ga eerder voor vezelrijke voeding: vezels vertragen de opname van suikers waardoor je langer kan genieten van een energieboost. Zorg er ook voor dat je voldoende water drinkt (minimaal 2 liter per dag). Dehydratatie kan er voor zorgen dat je je lusteloos en vermoeid voelt.

4. Slaap voldoende

Deze is eigenlijk vanzelfsprekend. Wanneer je je moe voelt, komt dit vaak doordat je niet voldoende rust. Hoeveel slaap je nodig hebt per nacht is afhankelijk van persoon tot persoon. Ben je nog moe wanneer de wekker gaat? Dan heb je niet voldoende slaap gehad. Misschien was je slaap niet kwalitatief. Ga in dat geval op zoek naar de oorzaak van jouw verstoorde nachtrust. Een snurkende partner? Licht in de slaapkamer? Storende achtergrondgeluiden? Zodra je de oorzaak kent, kan je er iets aan doen. De kwaliteit van je slaap kan je verbeteren met Dormeasan van A.Vogel. Voor meer informatie kan je een kijkje nemen op onze website.

5. Tijd voor jezelf

Me-time is noodzakelijk om je te focussen op jezelf. Plan een moment me-time in je agenda en behandel dit zoals elke andere belangrijke afspraak. Jij bent toch net zo belangrijk als alle andere mensen in je leven? Doe tijdens me-time enkel dingen die jij leuk vindt en die je graag doet, maar waar je anders niet aan toekomt.

6. Opgeruimd staat netjes

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Rommel blokkeert namelijk niet enkel je doorgang maar ook je energie. Overstap jezelf echter niet: pak ruimte per ruimte aan. Doe vandaag de keuken, morgen de badkamer, overmorgen je slaapkamer …
Opruimen wilt niet alleen zeggen dat je de rommel in je huis aan de kant moet zetten. Je moet ook de ‘rommel’ aanpakken in je persoonlijke leven. Wie of wat blokkeert je? Elimineer dit uit je leven en maak enkel nog ruimte voor dingen die je energie geven.

7. Tijd voor verandering

Voel je je constant moe? Vraag jezelf dan eens af of dit aan een fysiek of emotioneel fenomeen te wijten is. Heb je doelen in je leven? Kan je je ergens op verheugen als je s’ ochtends opstaat? Geniet je van de invulling van je dagen?
Als dat niet het geval is, is het tijd voor verandering. Zoek uit wat je belemmert om verder te gaan en zoek een oplossing voor dit probleem. Zorg ervoor dat je vreugde kan putten uit wat je doet. Dit zorgt ervoor dat je terug met een energieke tred door het leven gaat.

8. Zoek de zon op

Van zonlicht krijg je meer energie. Zoek dus geregeld de zon op en profiteer van de positieve invloed van de zon op je gemoed. Dit wilt niet zeggen dat je urenlang moet zonnekloppen (iedereen kent de gevaren van overmatig zonnen) maar geniet toch even van de zonnestralen. Je kan buiten gaan wandelen of een terrasje doen in de zon. Dit kan ook in de herfst en de winter, maar dan wel met een dikkere jas natuurlijk. In de herfst en winter, wanneer het zonlicht schaarser is, geniet je trouwens des te meer van de zon als die even schijnt.

9. Sociaal contact

Uit sociale contacten kan je ook energie putten. Je voelt je goed omdat je bij een groep hoort, je kan even over je problemen praten, een luisterend oor bieden aan iemand anders … Je zet je verstand op nul en geniet gewoon van de tijd samen. Probeer roddelen zoveel mogelijk te vermijden. Op het eerste zicht is het leuk en lucht het misschien op, maar roddelen zorgt voor een negatieve sfeer. Zorg dus voor een positieve sfeer, waar je ook naderhand nog glimlachend aan kan terugdenken.

10. Lach!

Ken je het gezegde ‘Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd’? Lachen vermindert het niveau van stresshormonen in je lichaam. Het stimuleert de aanmaak van hormonen als endorfine waardoor je je goed en ontspannen voelt. Zorg er dus voor dat je voldoende lacht. Het is leuk, je voelt er je goed door en het is overduidelijk goed voor je gemoedstoestand. Lachen is het beste medicijn! Bovendien voel je het effect van een goede lachbui veel langer dan de duur van de lachbui zelf.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • bronckaers gregory, 1185 dagen geleden

    beste , heb last van altijd wakker te worden ,kan daarna niet meer in slaap vallen
    welke zijn de goede omega vis of planten
    graag wat info

    groeten gregory

    • Marina , 1185 dagen geleden

      Dag Gregory. Vele mensen hebben last van hetzelfde probleem. Er kunnen een aantal oorzaken zijn: er kan te weinig zuurstof in de kamer zijn, misschien moet je plassen en wordt je daarvan wakker, je kan te veel stress hebben, je lever kan wat overbelast zijn en wordt dan actief rond 3 uur ‘s nachts, enz. Naargelang de oorzaak kan je een gepast middel nemen. Bij stresstoestanden: neem overdag Passiflora complex forte en bij je avondmaaltijd een tablet magnesium. Bij overbelaste lever: pas je voeding aan en eet minder vet, drink geen alcohol, rook niet en gebruik zo weinig mogelijk voeding met veel zout, suiker of kunstmatige toevoegingen. De lever heeft veel werk om die te verwerken. Drink Molkosan om je hele spijsvertering te verbeteren en zet je raam ‘s nachts op een kiertje of laat de deur openstaan zodat je genoeg frisse, verse lucht binnenkrijgt. Zorg dat het stil is in de slaapkamer, geen tv en dat het donker genoeg is. Helpt dit allemaal niet dan kan je nog je toevlucht nemen tot een tablet Dormeasan forte om langer door te slapen.

  • More in Energie
    Je lichaam natuurlijk ontgiften
    Je lichaam natuurlijk ontgiften

    Heb je na elke maaltijd een opgeblazen gevoel, ben je geregeld vermoeid zonder reden of valt een hevige hoofdpijn je...

    Close