A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

10 super goedkope superfoods

door Marina Cluysen, op 23 augustus 2016, Voeding
Superfoods-goedkoop

Quinoa, chiazaad, goji-bessen, maca, spirulina, … stuk voor stuk echte superfoods! Oftewel voedingsmiddelen met superkrachten. Ze bevatten namelijk veel meer vitamines, mineralen en antioxidanten dan hun soortgenoten. Ze zijn al enkele jaren erg hip en vliegen over de toonbank. Maar wel tegen een prijsje! De meeste superfoods zijn ook superduur. Maar niet altijd! Hier vind je een overzicht van de goedkoopste superfoods.

Gezonde voeding is duur… . Verse groenten en fruit kosten nu eenmaal een pak meer dan een bokaal ingemaakte groenten (maar je krijgt dan ook wat in de plaats). Om van superfoods nog maar te zwijgen! Deze herken je in de supermarkt vooral aan de hoge prijskaartjes die erbij staan! Wordt jouw rekening ook geplunderd door al die gezonde aankopen? Niet nodig! Superfoods hoeven niet super duur te zijn!

Wat zijn superfoods?

De naam superfoods is overgewaaid uit Amerika en werd waarschijnlijk bedacht in marketingkringen. De verzamelnaam voor deze voedingsmiddelen maakt het echter gemakkelijk om alle supergezonde voedingsmiddelen onder één noemer te plaatsen. Als je de namen hoort van superfoods, lijkt het haast of ze exotisch moéten zijn. Niets is minder waar. Ook een goedkope boerenkool is bijvoorbeeld een superfood. Voorwaarde om te kunnen spreken van superfoods is enkel en alleen dat ze barstensvol vitamines, mineralen, enzymen, … zitten. Een exotische naam of duur prijskaartje heeft er dus niets mee te maken :).

10 goedkope superfoods

Hieronder een overzicht van de goedkoopste superfoods. Super voor je lichaam én je portefeuille ;)!

1. Boerenkool

Deze noemde ik al. Boerenkool is een perfect voorbeeld van een goedkope superfood. Deze Nederlandse klassieker zit boordevol antioxidanten en vitamine K, A en C. Daarnaast zit er ook heel veel ijzer en calcium in.

2. Zoete aardappel

Goedkope-superfoods-zoete-aardappel

Eén van mijn favorieten. Erg lekker en veelzijdig in gebruik. De bataat of zoete aardappel is een rijke bron van betacaroteen, ijzer, natrium en vitamine A en C. Eén zoete aardappel bevat zelfs meer vitamine A dan de minimale Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid! Belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem dus. Hier vind je enkele recepten met zoete aardappel!

3. Zwarte bonen

Zwarte bonen zijn erg geliefd in de Latijns-Amerikaanse keuken. Ze bevatten veel essentiële voedingsstoffen zoals ijzer, fosfor, magnesium, eiwitten, tryptofaan, foliumzuur, vezels, mangaan, … . En ze zijn goed voor je hart en cholesterolwaarden.

4. Pruimen

Pruimen zijn een slimme budgetkeuze als je graag wilt genieten van alle voordelen die superfoods je te bieden hebben. Ze bevatten namelijk veel antioxidanten (bijna dubbel zoveel zelfs als bosbessen)!

5. Chocolade

Deze zie je waarschijnlijk graag verschijnen in dit lijstje :). Chocolade met meer dan 72% cacao heeft veel gezondheidsvoordelen. Hij zit boordevol antioxidanten en magnesium. Daarnaast geeft het eten van chocolade je meer energie en doet het stressgevoelens afnemen.

6. Groene thee

Groene thee barst van de antioxidanten. Daarnaast vertraagt het drinken ervan het verouderingsproces en heeft het een positief op de bloedsuikerspiegel, bloeddruk, hart en lever.

7. Spinazie

Goedkope-superfoods-spinazie

Spinazie-lover Popeye had het goed gezien: spinazie is een echte superfood! Het zit tjokvol ijzer, kalium, calcium, fosfor en nog heel veel meer waardevolle voedingsstoffen.

8. Knoflook

Heerlijk in zowat elk gerecht! Maar niet alleen een echte smaakmaker, het is ook super voor je gezondheid. Het bevat veel antioxidanten en werkt bloeddrukverlagend, boost je immuunsysteem en werkt ontstekingsremmend.

9. Eieren

Goedkope-superfoods-eieren

Eitjes zijn echte cadeautjes van de natuur! Tik een eitje open en de essentiële aminozuren, meervoudig onverzadigde vetten, vitamine A, B2, B6, B12, D, E, K, ijzer, foliumzuur, … vliegen je om de oren. Superbommetjes dus!

Vroeger werd gezegd dat het eten van veel eieren zou leiden tot een verhoogde cholesterolspiegel. Inmiddels weten we beter: de cholesterolspiegels in ons lijf ondervinden nauwelijks hinder van het cholesterol dat van nature in eieren aanwezig. Sterker nog, dit is juist heel nuttige cholesterol.

10. Lijnzaad

Last but not least: lijnzaad. Deze zaadjes bevatten heel wat belangrijke en gezonde voedingsstoffen, zoals omega 3, omega 6, vitamine B1 en B2, calcium, magnesium, zink en kalium. Een dagelijkse portie lijnzaad zorgt ervoor dat je alle essentiële vetzuren binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft én het bevordert je stoelgang!

Koken met superfoods

Nu je weet welke superfoods ook nog eens supergoedkoop zijn, wil je er waarschijnlijk ook meteen mee aan de slag. Op onze website vind je tal van gezonde recepten waar deze superfoods in verwerkt zitten. Neem zeker een kijkje en laat je inspireren!

Nog meer weten over gezonde voeding?

De zin en onzin van suiker, zout, vetten, gluten, … in je eten? Schrijf je dan vandaag nog in voor onze nieuwsbriefspecial rond “Gezonde voeding”. Je ontvangt deze gratis nieuwsbrief ongeveer 4x per jaar. Bovendien werken we exclusieve gerechten uit, helemaal in het teken van de special. Lekker én gezond! Schrijf je nu in!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Vera Stouthuysen, 60 dagen geleden

    Gezonde voeding interesseert me heel erg. Ik zou graag de nieuwsbrief ontvangen.

    • Marina Cluysen , 59 dagen geleden

      Hallo Vera,
      via de link hierboven kan je je inschrijven.
      Tot snel :)!

  • More in Voeding
    Meal prepping
    Meal prepping: 7 tips om makkelijk gezond te eten

    Een eigen zaak combineren met de opvoeding van een dochtertje, regelmatig sporten, een sociaal leven onderhouden én toch nog gezond...

    Close